امیر تکنولوژی

مجله تکنولوژی وب
امیر تکنولوژی

مجله تکنولوژی وب

ما به روز ترین مطالب را در زمینه طراحی سایت و ساخت سایت قرار می دهیم :)

پیوندها

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۷مرداد


Formula-Bite-Billboard

در تمام زندگیتان با چه تعداد تبلیغات بیلبوردی برخورد کرده‌اید؟ و چند تا از آن‌ها را به خوبی به خاطر دارید؟ و یا چند بیلبورد را می‌توانید نام ببرید که در مسیرهای روزانه خود به منزل یا محل کار پیام چشمگیری دارند؟ برای من که این تعداد به انگشتان یک دست نمی‌رسد و این در نوبه خود یک فاجعه برای صنعت تبلیغات محیطی در کشور به شمار می‌آید. تقریبا مانند یک ستاره دنباله‌دار در بین بیلبوردهای شهری تک و توک نمونه‌های خاصی اتفاق می‌افتد که میزان اثر بخشی بالایی دارند و به خوبی در ذهن پیام خود را هک می‌کنند اما این تعداد با توجه به حجم کسب‌وکارهای فعال در حوزه تبلیغات محیطی کافی به نظر نمی‌آید. شاید زمان ان رسیده‌است که، از خود بپرسیم؛ چه زمانی یک بیلبورد، بیلبورد می‌شود؟  چه چیزی باعث می‌شود که یک راننده زندگی خود را به خطر بیاندازد تا بیلبوردهای تبلیغاتی کنار اتوبان را نگاه کند؟ چه عواملی در آگهی‌های متوسط  و تبلیغات بزرگ تفاوت ایجاد می‌کنند؟

بیلبورد‌های ممتاز می‌توانند به این سوال‌ها به خوبی پاسخ دهند و ذهنیت گرافیک محور را تا حدودی کم‌رنگ و عنصر خلاقیت را به عنوان مهمترین پاسخ، گزینه روی میز کنند و دنیای تبلیغات را از فضای کسل‌کننده موجود، نجات دهند. اما به خاطر داشته باشید عامل خلاقیت به تنهایی نمی تواند پیام را انتقال دهد. پشت‌ پرده گرافیک‌های هر چند زیبا و خلاق باید یک سناریو برای انتقال پیام وجود داشته باشد. وگرنه پیام در ذهن مخاطب هک نمی‌شود، پول و زمان نیز هدر می‌رود.

پس عدم خلاقیت موضوعی است که سیمای تابلوهای شهرمان از نداشتنش رنج می‌برند. اما بن بستی در طراحی وجود ندارد کافیست، نمونه‌هایی از تبلیغات خلاق را ببینید و به الگوهای شخصی خود عامل خلاقیت را تزریق کنید، با یک دسته‌بندی کوچک در تبلیغات خلاق، نشانه ها و ردپای خلاقیت را دنبال کرده و با الهام از این ایده‌ها مهارت غصه گویی خود را بالا ببرید. برای ساخت این دسته‌بندی‌ها نمونه‌های زیر را دنبال کنید:

استفاده خلاقانه از خطای چشم در طراحی تبلیغات:

عکس‌ها و طراحی‌هایی هستند که با خطای چشم مفهوم خود را می‌رسانند و یکی از حقه‌های تصویر سازی محبوب در طراحی‌ها به شمار می‌آید:

مثال اول: Love Agency یک آژانس تبلیغاتی است که برای کمپین “Become Someone Else” (کسی دیگر شدن) که مربوط به یک کتابفروشی بود پوستر‌های فوق را به تصویر می‌کشد.

Become Someone Else campaign

مثال دوم: بیلبوردهایی که در زیر تصاویر ان‌ها را مشاهده می‌کنید، توسط یک آژانس هندی به نام JWT طراحی شده و پیام خود را با یک خطای دید به خوبی عنوان می‌کند. به این صورت که، با خالی کردن قسمتی از از بیلبورد ادعا می‌کند که آنقدر محصولات این شرکت طبیعی هستند، به محض استفاده از آن‌ها با عناصر حقیقی اشتباه گرفته می‌شوند و با یک جمله پیام خود را به خوبی به مخاطب انتقال می‌دهد؛

“Natural Finish Colours” (نهایت و حد کمال همه رنگ‌های طبیعی)

bergey_sky

berger-natural-finishing-colours-billboard-ad-night

مثال سوم: و این هم از مکدونالد که با ایجاد یک بازتاب و خطای چشم با لوگوی خود در سیمای شهری خود را عرضه می‌کند

mcdonals-night-ads

 

استفاده خلاقانه اغراق در طراحی‌ها:

تکنیک خلاقانه بعدی استفاده ازاغراق برای نشان دادن یک ویژگی محصول است. اصولا اغراق‌ها شما را به خنده می‌اندازند و این طنز شما را برای پذیرش موضوعات کمی آرام می‌کند.

مثال اول: همانطئر که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید اغراق به کار گرفته شده با کمک گرفتن از ترکیب با محیط خارج از بیلبورد شما را به خنده می‌اندازد:

BIC Razor ads

مثال دوم: برند Anando سعی دارد در بیلبورد‌های از دو تکنیک خطای دید و اغراق استفاده کند تا نیرویی که از خوردن شیر در هر کودکی ایجاد می@شود را به تصویر بکشد و با تکرار تصویری از ساختمان در راستای ارتفاع، ناظر را به دام می‌اندازد.

anando-milk_building

مثال سوم: کمپانی ماشین “فورد” برای مبالغه در سرعت ماشین‌های خود از یک جسم نیمه شفاف در ساخت بیلبوردهای خود استفاده کرده و به کمک  مناظر مختلف و تکنیک خطای چشم مخاطب را از لحاظ بصری به چالش می‌اندازد:

مثال چهارم: خمیر دندان Formola منطبق با شعار تبلیغاتی خود عنوان می‌کند که استفاده کردن از این محصول دندان‌ها را قوی می‌کند به طوری‌که سازه فلزی را از هم می‌درد! دقیقا که اغراق شما را به خنده می‌اندازد و مهمترین نکته برای اجرای این اغراق سه بعدی کردن بیلبورد است طوری که با تا خوردن بیلبورد تصویر جاندارتر می‌شود.

Formula-Bite-Billboard

مثال پنجم: شرکت Nivea برای اغراق قدرت نرم کنندگی خود از تبلیغات محیطی زیر استفاده می‌کند:

nivea-goodbye

ترکیب خلاقانه ناظر با تبلیغات:

یک سری تبلیغات محیطی‌ای هستند که از مخاطب برای تکمیل شدن طرحشان استفاده می‌کنند و این موضوع، میزان توجه به تبلیغات را به طرز عجیبی بالا می‌برد انگار که افراد به یک بازی بزرگ دعوت می‌شوند. این نوع تبلیغات مخاطب را دوبار به توجه کردن دعوت می‌کنند بار اول، شما تبلیغ را می‌بینید و بار دوم شما به حل پازل حضور خود و تبلیغ در یک قاب می‌پردازید.

مثال اول: در تصویر زیر مشاهده می‌کنید طبقه همکف یک مرکز تجاری با یک تصویر قطع بزرگ سگ پوشانده شده است و زاویه دیدی که به آن توجه شده‌، بسیار تحسین برانگیز است ساختار شکنی یک تابلو بیلبورد در زاویه دید دقیقا نقطه عطفی است که مخاطب را وارد بازی می‌کند. افراد در حال گذر، طرح را برای ناظران طبقات بالا کامل کرده و پیام خود را در رابطه با مشکلات سگ آلوده به کَک و محصول از بین برنده آن به خوبی انتقال می‌دهد، چقدر هوشمندانه ناظر درگیر این تصویر حقیقی می‌شود!

frontlineoff ads

مثال دوم: این برند برای تبلیغات محصول سس خود از خشک‌کن های سرویس‌های عمومی استفاده کرده‌است به طوریکه استفاده کردن از این خشک‌کن توسط مخاطب شوخی پیام تبلیغاتی را تکمیل می‌کند. اغراق برای تند بودن و تکمیل شدن طرح تبلیغاتی توسط حضور مخاطب از تکنیک‌های خلاقیت این تبلیغات به شمار می‌آیند:

ad-wolf-hot-sauce

مثال سوم:  بیلبورد فرهنگی‌ای که با افراد مخاطب تکمیل می‌شود و پیام خود را به خوبی انتقال می‌دهد. “زوایا را به کودکان خود بیاموزید” جمله آموزشی‌ای است که با دعوت به یک فعالیت آن‌هم تاب بازی تعریف می‌شود و می‌شود گفت؛ از نقاط قوت این طرح به حساب می‌آید. از نمونه‌های دیگر تکمیل طرح توسط مخاطب به طراحی‌های محیطی زیر توجه کنید:

clever-creative-billboards-11

مثال چهارم: پیام فرهنگی برای آگاهی جامعه از شماره امداد هنگام مشاهده خطر و جرم و جنایت با بیلبورد زیر ناظر را به حل یک پازل تشکیل شده از عابرین و بیلبورد دعوت می‌کند و خیلی تاثیر گذار پیام خود را به مخاطب می‌رساند؛ “جرایم همیشه در کمین شماست”.

creative-billboard-Advertisement

مثال پنجم: خیلی ساده با نشستن یک فرد روی صندلی تبلیغ کامل می‌شود و شعار خود را در رابطه با موسیقی بیان می‌کندblackpower ads

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری:

نکته اول: سه تکنیک برای ساخت تبلیغات خلاق آموختیم:

  • استفاده کردن از خطای دید
  • استفاده کردن از مبالغه برای بیان یک ویژگی محصول یا سرویس
  • استفاده کردن از خود مخاطب برای تکمیل مفهوم طرح تبلیغاتی

نکته دوم: در تمام بیلبوردها و تبلیغات یک وجه مشترک بود و آن هم نگاه ساختار شکن در رابطه با گرافیک‌های دو بعدی تابلوهای سنتی:

  • تغییر زاویه دید به یک تبلیغ مانند تبلیغات داروی از بین برنده کک در حیوانات خانگی
  • ترکیب بیلبورد با طبیعت و عناصر موجود در طبیعت

نکته سوم: اصولا شوخی‌ها به دلیل ایجاد یک فضای مثبت در ذهن مخاطب تاثیر گذار تر هستند.

با اینکه دنیای خلاقیت حد و مرزی ندارد اما با آنالیز آثار متفاوت به ریشه‌های مشترکی خواهیم رسید که نیازمند یک دسته‌بندی هستند که باز در مطالب بعدی به آن خواهیم پرداخت. اما تا انتشار مطلب بعدی آیا می‌توانید برای ردیابی نشانه‌های سه تکنیک اغراق، خطای دید و ترکیب ناظر با طرح چند نمونه داخلی یا خارجی معرفی کنید؟


منبع سایت بالای‌خط

امین آشنا
۲۷مرداد

نویسنده : رامین جابری - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵

هر فردی از نرخ پرش (یا همان Bounce Rate) تصور خاصی دارد که شاید درست یا نادرست باشد. در این مطلب قصد داریم بیشتر روی تعریف این کمیت مهم تمرکز کنیم و سناریوهای بوجود آمدنش را توضیح دهیم.

نرخ پرش چیست؟

به درصدی از بازدیدکنندگان یک وب‌سایت گفته می‌شود که بدون بازدید از صفحه دیگری، آن را ترک می‌کنند. این کمیت بوجود آمده تا به شما در تشخیص مناسب بودن مخاطب هدفی که وارد وب‌سایت کرده‌اید و همچنین انتظارات آنها از شما، کمک کند. در حقیقت وقتی نرخ پرش صفحه فرود کمپین تبلیغاتی شما بالا است، به احتمال زیاد در آن صفحه انتظار مخاطبتان را برآورده نکرده‌اید و محتوای نامناسبی مورد استفاده قرار گرفته است.

فرق نرخ پرش با نرخ خروج در چیست؟

هر صفحه از یک وب‌سایت، نرخ خروج مختص به خود را دارد و این کمیت، وقتی مطرح می‌گردد که کاربر بیش از یک صفحه را بازدید کرده و ناگهان تصمیم به خروج از وب‌سایت گرفته باشد. نرخ پرش هنگامی ثبت می‌شود که فردی وارد یک صفحه فرود یا صفحه وب‌سایتی شود و بدون رفتن به صفحه دیگری، از آن صفحه خارج گردد.

سناریوهای نرخ پرش چگونه تعریف می‌گردند؟

نرخ پرش، وقتی ثبت می‌‌گردد که یکی از ۴ عمل زیر توسط بازدید کننده صورت بگیرد و این یعنی که انتظار آنها از صفحه فرود یا وب‌سایت شما برآورده نشده است:

۱) کلیک بر دکمه برگشت مرورگر وب (بیشتر این عمل رخ می‌دهد)

۲) بستن مرورگر (شامل بستن تب یا صفحه خود مرورگر)

۳) وارد کردن یک URL متفاوت و ورود به وب‌سایتی دیگر

۴) اتفاقی در آن صفحه توسط مخاطب رخ ندهد (وب‌سایت ۳۰ دقیقه به حال خود رها گردد)

 

چه نرخ پرشی مناسب است؟

بر اساس آنچه گوگل در گذشته منتشر کرده است، میانگین نرخ پرش میان ۴۱٪ تا ۵۵٪ است. ولی در حقیقت یک نرخ پرش به موارد زیر بستگی دارد:

– صنعت

– اعتبار یک برند

– نوع وب‌سایت

– نوع صفحه وب

– جایی که صفحه در وب‌سایت واقع شده است

– مشتری در کدام مرحله چرخه زندگی خود قرار دارد

– قصد کاربر

– و فاکتورهای پنهانی که روی این مورد تاثیر می‌گذارند

*یک نکته اضافی در مورد نرخ پرش

گوگل آنالیتیکس برای نرخ پرش وب‌سایت‌هایی که در زمینه‌های مختلف به فعالیت می‌پردازند، معیارهایی استخراج کرده است که عبارتند از:

  • وب‌سایت‌های محتوا: ۴۰٪ الی ۶۰٪
  • وب‌سایت‌هایی که قصد دارند موقعیت فروش بالقوه خود را افزایش دهند (Lead Generation): برابر با ۳۰٪ الی ۵۰٪
  • وبلاگ‌ها: ۷۰٪ الی ۹۸٪
  • وب‌سایت‌های خرده‌فروش: ۲۰٪ الی ۴۰٪
  • سایت‌های سرویس‌دهی: ۱۰٪ الی ۳۰٪
  • صفحات فرود: ۷۰٪ الی ۹۰٪

در مطلب بعدی که درباره نرخ پرش است و چهارشنبه هفته آینده منتشر خواهد شد، روی موقعیتی تمرکز می‌کنیم که نرخ پرش بالا برای ما قابل قبول است.

 

*تمام مورادی که در این مطلب مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است و عنوان شده، بر اساس عملکرد Google Analytics است.


 منبع : بلاگ‌اد مقاله نرخ پرش و سناریوهای بوجود آمدن آن

امین آشنا
۲۷مرداد


https://www.adngin.com/wp-content/uploads/2015/12/hero3-650x321.jpg

 Pay Per Click به معنای پرداخت به ازای هر کلیک است که مخفف آن  PPC می باشد. در واقع آن دسته از تبلیغاتی که به ازای هر کیلیکی بر روی تبلیغ از بودجه تبلیغ کننده کم می شود را تبلیغات کلیکی می گویند.

تبلیغات کلیکی در موتور های جستجو

یکی از روش های رایج و البته موثر در تبلیغات، تبلیغات در موتور های جستجو می باشد. پرداخت هزینه تبلیغات در این روش مقداری متفاوت  از دیگر روش هاست. در این روش  میزان مبلغ پرداختی بر اساس تعداد کلیک ها بر روی تبلیغ براورد می شود. برای انجام اینگونه تبلیغات شما باید با یک سری از واژگان آشنا شوید.

PPC مخفف عبارت " Pay Per Click " یک نوع پشتیبانی از تبلیغات آنلاین و بازاریابی اینترنتی است که بر روی طیف گسترده ای از وب سایت ها، از جمله موتورهای جستجو، که در آن تبلیغ کننده گان فقط در صورت کلیک کاربر بر روی آگهی، هزینه پرداخت می کند. از این رو به آن، 'پرداخت به ازای هر کلیک' می گویند.

در تعریفی مختصر PPC یک راه حل مقرون به صرفه برای جلب توجه مخاطبان هدف به سایت شما است در حالی که سایر استراتژی های بازاریابی اینترنتی برای دریافت رتبه طبیعی به تدریج به سایت شما کمک می کند.

به عبارتی، تبلیغات PPC مانند یک مزایده و حراج بی صدا کار می کنند. تبلیغ کنندگان پیشنهادات را بر روی کلمات کلیدی یا عباراتی که فکر می کنند مخاطبان در قسمت جستجو برای پیدا کردن یک محصول خاص آنها را تایپ می کنند، قرار می دهند. هنگامی که کاربر در یک متن جستجو کلمات کلیدی تبلیغ و یا کلمات مرتبط با آن را تایپ می کند و یا از سایتی بازدید می کند که محتوای آن با کلمات کلیدی تبلیغ در ارتباط است ممکن است تبلیغات PPC ظاهر شوند. در موتورهای جستجو، یک تبلیغ PPC به طور کلی بالا و یا در سمت راست نتایج جستجو قرار دارد که به راحتی قابل مشاهده است. در انواع دیگر وب سایت ها، تبلیغات PPC ممکن است در محلی که طراح سایت تعیین کرده است که بیشتر به نفع سایت و تبلیغ کننده خواهد بود قرار بگیرد.

برای فرق قائل شدن بین تبلیغات PPC با نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده شده در صفحه، موتورهای جستجو اغلب تبلیغات PPC را تحت عنوان "تبلیغات حمایتی" یا "لینک حمایت شده" قرار می دهند. به طور کلی، تبلیغات PPC برای کاربران وب و تبلیغ کنندگان به طور یکسان مفید می باشد.

1. کلید واژه (Keyword)

کلماتی را که کاربران برای پیدا کردن نتایج مطلوب در موتورهای جستجوگر سرچ  می کنند را کلید واژه گویند. در تبلیغات کلیکی قیمت کلماتی که بیشتر جستجو میشوند با سایر کلمات یکسان نیست و رنج قیمتی این کلمات که رقابت در آن ها زیاد است مسلما گرانتر هستند. قیمت گذاری بر روی keyword Bidding باید درست تعیین شود چرا که اگر قرار باشد بهای زیادی بابت کلید واژه ها انتخاب شده متقبل شویم به طور قطع بودجه تبلیغات سریعتر به اتمام می رسد.

2.نمایش (Impression)

تعداد شمارش نمایش کلید واژه که به ازای جستجو کلید واژه ها محاسبه و دیده می شوند .

3.کلیک (Click)

به اقدامی که کاربر برای مشاهده سایت مقصد پس از دیدن تبلیغ اتجام میدهد را کلیک می گویند. اصطلاح CPC) Cost Per Click) را برای تبلیغاتی که مبلغ پرداختی به ازای هر کلیک محاسبه می شود بکار می برند.

4.نرخ کلیک به ازای تعداد نمایش (CTR)

Click Through Rate  نرخ هر کلیک را بر اساس تعداد نمایش تبلیغ محاسبه نشان می دهد. فرمول محاسبه آن به صورت زیر است:

تعداد کلیک ÷ تعداد نمایش تبلیغ = CTR  

5.صفحه فرود (Landing Page)

صفحه ای که حاوی درخواست ویا تقاضا فعلی برای انجام گرفتن است به نمایش می گذارد را صفحه فرود می گویند. در واقع صفحه فرود اولین صفحه ایست که کاربر پس از کلیک مشاهده خواهد کرد. در اینگونه از تبلیغات به متنی که در صفحه فرود قرار می گیرد باید توجه زیادی شود. به عنوان مثال متن تبلیغی در خصوص محصول خاصی است ولی درصفحه فرود کوچکترین اشاره ای به آن محصول نشده است.  

در تبلیغات کلیکی لزومی وجود ندارد که صفحه اصلی را به عنوان صفحه فرود تعیین کنیم.


5 راه برای بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی

به اکثر کسب‌وکارهای نوپا و توسعه یافته ثابت شده که تبلیغات کلیکی می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای دیجیتال مارکتینگ آنها را برآورده کند. ولی خیلی از کسب‌وکارها هم هستند که بدون هیچ دلیل مشخصی از دید خودشان، از تبلیغات کلیکی کلیکی نتیجه مطلوبی نمی‌گیرند. در ادامه به ۵ راه اشاره می‌کنیم که بواسطه آنها می‌توانید بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی خود را صورت دهید.

 

برای هر کمپین تبلیغاتی خود، بنرهای منحصر به فرد طراحی کنید:

همیشه در نظر داشته باشید که در حال حاضر مخاطبان شما می‌خواهند که از آخرین محصولات و خدمات شما مطلع باشند . این مورد فقط به فعالیت درون شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود؛ بلکه در تبلیغات کلیکی هم لازم است که با آغاز هر کمپین جدید، یک ایده و کمپین جدید به مخاطبان خود نشان دهید. هیچ وقت فروش‌های ویژه خود را دست کم نگیرید؛ زیرا ایده‌های ساده‌ای برای تبلیغات هستند که به راحتی روی نرخ تبدیل شما تاثیر مثبت چشمگیری می‌گذارند.

 

همیشه سئو و تبلیغات کلیکی مکمل هم هستند:

سئو و تبلیغات کلیکی یک رابطه خیلی نزدیکی با هم دارند. حتما پیش آمده که پس از دیدن تبلیغی، نام کمپانی آگهی‌دهنده را جستجو کرده‌اید. یا اینکه کمپانی‌ای که قبلا در جستجوهای خود دیده بودید را در یک بنر دیده‌اید و روی آن کلیک کرده‌اید. این نشان می‌دهد که سئو و تبلیغات کلیکی، مستقیما روی بازدهی همدیگر تاثیر می‌گذارند. پس لازم است همواره روی بهینه‌سازی هر دو آنها کار کنید.

تبلیغات کلیکی

بهینه‌سازی صفحه فرود:

صفحه فرود یکی از مهمترین المان‌های مهم تبلیغات کلیکی است که می‌تواند در موفقیت کمپین تعیین کننده باشد. در  بررسی مطالعاتی ما، مشخص شده که حدود ۷۰% کمپین‌های PPC به خاطر ایرادات درون صفحه فرودشان شکست می‌خورند.

 

زمان و بهره‌وری از موقعیت جغرافیایی را همیشه در نظر بگیرید:

زمان بندی کمپین شما از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل همیشه می‌گویند که زمان شروع و پایان کمپین خود را مشخص کنید. مثلا اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، بهترین زمان برای ایجاد کمپین مربوط به لوازم تحریر، شهریور ماه است. از سوی دیگر لازم است که موقعیت جغرافیایی را همیشه در نظر بگیرید. مثلا لوازم اسکی در جنوب کشور فروش قابل توجهی ندارند و به همین خاطر بهتر است که فقط قسمت شمالی کشور را مورد هدف تبلیغات خود قرار دهید.

 

استفاده از امکاناتی که آژانس‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهند

هر یک از آژانس‌های تبلیغاتی امکاناتی به آگهی‌دهندگان ارائه می‌دهند که بواسطه آنها می‌توانند کمپین‌های متفاوتی داشته‌باشند. برای مثال هدفگیری مجدد یکی از هدفمندی‌های موثری به حساب می‌آید که اخیرا در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است.  هدفگیری مجدد، نمایش تبلیغ به کاربرانی است که قبلاً به وب‌سایت شما آمده‌اند و منجر به بازگشت آن‌ها به وب‌سایت شما می‌شود.

هر یک از راه‌هایی که در بالا ذکر شد، به تنهایی موفقیت کمپین PPC شما را تضمین نمی‌کنند و لازم است که به صورت موازی روی آنها کار کنید تا نتیجه مطلوب را دریافت کنید.

تبلیغات کلیکی  نقشی تعیین‌کننده در دنیای آینده بازاریابی اینترنتی

به منظور شناخته شدن برندتان می‌بایست کمی هوشمندانه‌تر عمل کنید. یکی از راه‌های هوشمند عمل کردن در این زمینه استفاده از تبلیغات هدفمند است. در دنیای امروز اکثر شرکت‌های موفق تبلیغاتشان را متناسب با مشتری‌ها سفارشی‌سازی می‌کنند و در نتیجه احتمال کلیک خوردن تبلیغات بسیار افزایش می‌یابد. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است، تصور کنید در گذشته تنها یک پیام تبلیغاتی برای انبوهی از مصرف‌کنندگان فرستاده می‌شد و در نتیجه تنها تعداد کمی از آنها مورد پذیرش قرار می‌گرفت. اما امروز با انتخاب بازار هدفمند برای تبلیغات برای هر گروه خاصی از مشتریان براساس پیش‌بینی‌های انجام شده از علایق آنها، تبلیغات خاصی در نظر گرفته شده و ارسال می‌شود.

 تبلیغات Pay-Per-Click، آینده بازاریابی اینترنتی.

تبلیغات Pay-Per-Click، به این معناست که بازاریابان با کلیک هر مشتری داده‌های مربوط به آن مشتری را استخراج نمایند و سپس این اطلاعات را تحلیل کرده و برای هر مشتری دقیقا مطابق با علایق و خواسته‌هایش تبلیغات کنند. پیش از این ما در مورد تبلیغات گروهی صحبت کردیم، اما مقصودمان در این مطلب ارائه تبلیغات انفرادی است به صورتی که برای هر مشتری به صورت جداگانه تبلیغات اختصاصی ارسال شود.


امین آشنا
۲۴مرداد

سئو

سئو (یا همان بهینه‌سازی موتورهای جستجو) یکی از پرکاربردترین روش‌های بازاریابی است که از زمان پدید آمدن سیستم جستجو گوگل، توانسته خیلی در زمینه بازاریابی کسب‌و‌کارهای اینترنتی تاثیرگذار باشد. در حقیقت سئو به یک سری فرآیند گفته می‌شود که به مرور زمان انجام پذیرند و می‌توانند شرایط خوبی برای سایت در رتبه‌گیری در موتوهای جستجوگر فراهم آورند.

اکثر افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ به فعالیت می‌پردازند، کم‌ و بیش اطلاعاتی در مورد راهکارهای دیجیتال در ذهن خود دارند. اما تفکرات اشتباه به مرور زمان در مورد هر راهکار بوجود آمده و باعث شده که خیلی از ما به تفکرات اشتباهی، باور پیدا کنیم که حقیقت ندارند. برای مثال در گذشته استفاده از متا تگ کیورد توسط خود گوگل پیشنهاد داده شده بود اما امروزه تاثیر آن را نادیده گرفته است و حتی ممکن است برای استفاده از آن به دردسر بیافتید. این تغییرات با توجه به رضایت کاربر و نمایش نتایج درست و صحیح برای آنها در نظر گرفته می‌شود. در این مقاله سئو چیست به برخی از نکات که ممکن است شما را به اشتباه بیاندازد اشاره خواهیم کرد. فراموش نکنید همواره بخش سئو و بهینه سازی سایت را در بلاگ‌اد دنبال کنید.

 

۱- سایت باید به گوگل معرفی شود.

صرفاً با معرفی وب‌سایت به گوگل شما نمی‌توانید به بهبود وضعیت سئو امیدوار باشید زیرا گوگل به کیفیت محتوای وب‌سایت اهمیت می‌دهد.

 

۲- SEO دیگر کاربردی ندارد چون خود گوگل می‌فهمد.

این طرز فکر که خود گوگل سایت‌های مناسب را پیدا می‌کند و دیگر نیازی به بهینه‌سازی سئو نداریم یک اشتباه محض است، زیرا گوگل بر اساس دستورالعمل‌های سئو کار می‌کند و شما باید تمام دستورالعمل‌ها را انجام داده باشید.

 

۳- سئو کلاهبرداری است.

برخی با این تفکر که سئو وسیله‌ای جهت فریب موتورهای جستجو است، سئو را یک روش کلاهبرداری و فریب موتورهای جستجو می‌دانند. در صورتیکه موتورهای جستجو ازجمله گوگل همواره راهکارهایی جهت بهبود سئو ارائه می‌دهند.

 

۴- داشتن لینک زیاد بهتر از محتوای زیاد است.

داشتن لینک زیاد به‌تنهایی تأثیر زیادی بر روی سئو نخواهد داشت. بهتر است محتوای سایت یکتا و باارزش را به‌جای داشتن لینک‌های زیاد و بی‌ارزش در وب‌سایتتان جایگزین کنید.

 

۵- داشتن سایت امن (Https) اهمیتی در سئو ندارد.

گوگل دریکی از آخرین به‌روزرسانی هایش اعلام کرد که به وب‌سایت‌هایی که از پروتکل امن استفاده می‌کنند امتیاز بیشتری نسبت به سایر وب‌سایت‌ها می‌دهد.

 

۶- داشتن متا دسکریپشن بیشترین تأثیر را بر روی سئو دارد.

متا دسکریپشن بر روی سئو وب‌سایت شما تأثیرگذار است ولی به‌تنهایی نمی‌تواند به شما کمکی بکند. در کنار داشتن متادسکریپشن باید موارد دیگر سئو نیز رعایت شوند.

 

۷- برای بهبود وضعیت SEO باید برنامه‌نویس حرفه‌ای باشیم.

دستورالعمل‌های مربوط به بهینه‌سازی موتورهای جستجو درمحیط اینترنت به فراوانی وجود دارد و اکثر این دستورالعمل‌ها را بدون نیاز به داشتن تخصص درزمینه برنامه‌نویسی، خود شما می‌توانید به‌راحتی و با در نظر گرفتن این دستورالعمل‌ها، به بهبود وضعیت سئو وب‌سایتتان کمک کنید.


۸- SEO فقط بهبود کلیدواژه‌های سایت است.

کلیدواژه‌ها تاثیر زیادی بر روی سئوی وب سایت دارند اما بازهم به‌تنهایی قادر به بهبود کیفیت سئو وب‌سایت نیستند.

 

۹- صفحه اصلی باید محتوای بسیار زیادی داشته باشد.

این طرز فکر که صفحه اصلی سایت باید محتوای بسیار زیادی داشته باشد یک اشتباه محض است. زیرا ربات‌های موتورهای جستجو مطالب تمامی صفحات وب سایت را بررسی می‌کنند.

 

۱۰- هر چه تعداد صفحات بیشتر باشد، سئو بهتری خواهیم داشت.

تعداد صفحات وب‌سایت تأثیری بر روی سئو ندارد بلکه میزان و کیفیت محتوای سایت هست که تأثیر زیادی بر روی سئو دارد.

 

۱۱- SEO و الکسا رابطه مستقیم باهم دارند.

الکسا یک سرویس آمارگیری مستقل است که تنها به شمارش و رتبه‌بندی سایت‌ها ازنظر بازدید می‌پردازد.

 

۱۲- دامنه‌های بین‌المللی رتبه بهتری در گوگل دارند.

این طرز فکر که دامنه‌های بین‌المللی مثل com بر روی سئو تأثیر می‌گذارد یکی دیگر از اشتباهات رایج درزمینه سئو می‌باشد. شما با دامنه‌های داخلی مانند ir می‌توانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

 

۱۳- خرید بک لینک به SEO کمک می‌کند.

داشتن لینک یکی دیگر از روش‌های بهبود سئو می‌باشد اما داشتن لینک از سایت‌های بی‌کیفیت می‌تواند باعث افت وضعیت سئوی وب‌سایت شما شود. پس در استفاده از لینک ب سیر دقت کنید که اولاً لینک از یک وب‌سایت باکیفیت و دوما از یک وب‌سایت مرتبط با موضوع وب‌سایت شما گرفته‌شده باشد.

 

۱۴- انجام سئو تضمینی توسط افراد و شرکت‌ها

سئو کلاه‌برداری نیست ولی اگر شخص یا شرکتی به شما بگوید که به‌صورت تضمینی برای شما سئو انجام می‌دهد و شمارا به رتبه اول جستجوهای گوگل می‌برد، یک کلاه‌بردار است.

 

۱۵- CMS ها سئوی خوب یا بدی دارند.

سی‌ام اس ها با استفاده از افزونه‌ها و کدها می‌توانند تغییرات مربوط به سئو را انجام دهند. این که بگوییم یک سی‌ام اس ازنظر سئو ضعیف و دیگری قوی است، یک اشتباه است.

 

۱۶- گوگل مخالف SEO است.

گوگل و سایر موتورهای جستجو همواره روش‌هایی جهت بهبود وضعیت سئو وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهند. همین دلیل کافی است که بدانیم گوگل و سایر موتورهای جستجو نه تنها مشکلی با سئو ندارند بلکه از آن حمایت می‌کنند. با رعایت استانداردها در واقع شما به نظر کاربران اهمیت می‌دهید و گوگل همین را میخواهد.

 

۱۷- گوگل از آمار آنالیتیکس علیه شما استفاده می‌کند.

گوگل آنالیتیکس یک سرویس بسیار مفید است که گوگل آن را به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است تا به‌وسیله آن کاربران بتوانید آمارهای مربوط به بازدید وب‌سایت خود را بررسی کنند. گوگل نه تنها از طریق این سرویس از شما جاسوسی نمی‌کند بلکه به شما در تحلیل و رفع معایب و بهبود وضعیت سئو وب‌سایتتان کمک می‌کند.

 

۱۸- آدرس صفحه باید با Html تمام شود.

صفحات وب‌سایت شما بر اساس نوع ساختار می‌تواند با هر پسوندی به اتمام برسد و لزوماً نباید با پسوند اچ تی‌ام آل خاتمه یابد.انواع مختلف دیگر از آنها می‌تواند شامل php و asp نیز باشد.

 

۱۹- یک بار انجام سئو کافی است.

بزرگ‌ترین اشتباه صاحبان وب‌سایت‌ها این است که فکر می‌کنند با یک بار انجام دستورالعمل‌های سئو کار آن‌ها تمام‌شده و باید در نتایج اولیه جستجو قرار بگیرند. با توجه به این‌که موتورهای جستجو به‌صورت پیاپی در حال تغییر الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌های سئو هستند، شما هم باید به‌صورت مداوم وضعیت سئو سایت خود را چک نمایید و با توجه تغییرات جدید، به‌روزرسانی نمایید. همچنین این قانون در مورد محتوا نیز صدق می‌کند و همواره باید بخش وبلاگ و مقالات را به روز رسانی کنید.

 

۲۰- کلیدواژه خاصی را می‌خواهم در رتبه اول نتایج جستجو داشته باشم.

این‌که شما بخواهید با یک کلیدواژه خاص مثل گوشی آیفون، در رتبه اول نتایج جستجو قرار بگیرید، تقریباً غیرممکن است. زیرا این‌گونه کلیدواژه‌ها توسط سایت‌های متعدد با موضوعات فراوان بهینه‌سازی می‌شوند. بهتر است به‌جای اینکه شما وقتتان را بر روی چنین کلمه کلیدی صرف نمایید، بر روی کلیدواژه دو یا سه حرفی که احتمال می‌دهید بیشترین جستجو را داشته باشند، کارکنید.

 

نتیجه گیری

همیشه در نظر داشته باشید که SEO یک مورد نسبی به حساب می‌آید و ممکن است که شما با رعایت یک سری قوانین مربوط به آن و اجتناب از تفکرات اشتباه، بتوانید SEO خوبی برای وب‌سایت خود رقم بزنید.اگر همواره الگوریتم‌های گوگل را دنبال کنید می‌توانید هم زمان با این تغییرات سایت خود را برای گوگل و کاربران و به صورت استاندارد بهینه سازی (سئو) کنید.

در ادامه به چند نقل قول جالب درباره این زمینه می‌پردازیم:

 

۱- گوگل وقتی شما را دوست خواهد داشت که مردم شما را دوست داشته باشند. – وندی پیرسال – کارآفرین

wendy-piersall1

وندی پیرسل

۲- سه المان یک سئوی تاثیرگذار عبارتند از: ۱) ارتباط موثر، ۲) اطلاعات کاربردی، ۳) Backlinkهای با کیفیک – نامشخص!

 

۳- برای دو برابر کردن درآمدتون، کافیه که ترافیکتون رو دو برابر کرده که در نهایت نرخ تبدیل شما دو برابر شود. – جف آیزنبرک – کارآفرین

 

۴- فقط سئوی آرام و با ثبات می‌تونه اثرگذار باشه. – نامشخص!

 

۵- بهترین جا برای پنهان کردن یک جنازه، صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل هست. – نامشخص!

 

هفته آینده هم با یک سری نقل‌قول دیگر باز می‌گردیم!

هفته خوبی پیش رو داشته باشید.

هرساله الگوریتم‌های گوگل تغییر می کند را تغییر می‌دهد. هرچند بسیاری از این تغییرات کوچک هستند اما تغییراتی در الگوریتم‌های اصلی مانند پاندا و پنگوئن و غیره خواهد داشت که تأثیر بسیار زیادی روی نتایج جستجوها خواهد داشت. شناخت الگوریتم های گوگل، شما را در جهت بهبود سئو سایت کمک خواهد کرد. گوگل همواره سعی می‌کند بهترین نتایج را به مخاطبان و کابران خود نمایش دهد به همین دلیل الگوریتم های خود را به روز رسانی می کند. جهت دنبال کردن به روز رسانی الگوریتم‌های گوگل می‌توانید صفحه MOZ را ببینید و جهت استفاده از تکنیک ها و نحوه پیاده سازی آنها بر روی سایت خود دسته سئو و بهینه سازی سایت را مطالعه کنید.

 

google-hummingbird-logo

مرغ مگس‌خوار(August 20, 2013 )

این الگوریتم بر اساس دو اصل دقت و سرعت ایجادشده است. الگوریتم مرغ مگس‌خوار تمرکز بیشتری روی موضوع مباحث دارد. این الگوریتم بر تمامی جملات و مکالمات تمرکز دارد به‌جای اینکه بر روی یک کلمه خاص تمرکز کند.

هدف این الگوریتم یافتن صفحاتی است که موضوع مرتبط دارند و نه صفحاتی که فقط چند کلمه کلیدی را استفاده کرده باشند. الگوریتم مرغ مگس خوار در واقع به جستجو نگاه مفهمومی دارد و سعی می کند با درک جستجو نتایج مرتبط و پاسخ نزدیک به سوال را ارایه دهد.

google-panda

پاندا (February 2011 )

الگوریتم پاندا یک فیلتر جستجو است تا وب‌سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت و ضعیف دارند و از روش‌های غیراستاندارد جهت افزایش رتبه در نتایج جستجوی گوگل استفاده کردند را شناسایی کند. پاندا بسیار حساس به محتوای تولیدی وب سایت ها است و در واقع شعار “محتوا پادشاه است ” را به خوبی اجرا کرد. این الگوریتم با کپی محتوا از سایت های دیگر و تولید محتوای بی کیفیت مبارزه می کند.

 

google-penguin

پنگوئن ( April 2012)

این الگوریتم جهت شناسایی وب‌سایت‌هایی که تولید اسپم می‌کنند و از طریق خرید بک لینک سعی در افزایش رتبه در نتایج جستجو را دارند، طراحی‌شده است. در واقع پنگوین جهت مبارزه با خرید و فروش لینک و جریمه کردن سایت های که از این طریق سعی در تغییر نتایج گوگل دارند به وجود آمده است. در گذشته لینک از عوامل اصلی رتبه بندی بوده است و هر سایتی با تعداد لینک بالاتر می توانست جایگاه بهتری را در  SERP کسب کند.

 

google-pigeon

کبوتر (July 24, 2014)

الگوریتم کبوتر جهت منطقه بندی نتایج جستجو راه‌اندازی شده است. گوگل اعلام کرده است که این الگوریتم باعث بهبود پارامترهای مرتبط با مسافت و موقعیت جغرافیایی نتایج جستجو شده است و درواقع ارتباط میان الگوریتم اصلی و محلی (local SEO) را فراهم ساخته است. الگوریتم کبوتر به طور مستقیم در نتایج گوگل و همینطور نتایج گوگل مپ تاثیر گذار خواهد بود.

 

دزدان دریایی ( August 2012)

فیلتر دزدان دریایی وظیفه بررسی و حذف وب سایت‌هایی که به‌دفعات قانون کپی‌رایت را رعایت نکرده‌اند را دارد.

در نظر داشته باشید که الگوریتم‌های بیشتری در سیستم گوگل وجود دارد که به زودی یک اینفوگرافیک در مورد آن منتشر خواهیم کرد.

 


امین آشنا
۲۴مرداد


بازاریابی ایمیلی چیست؟

زمانی که شما می‌خواهید ایمیلی را ارسال کنید، باید موارد بسیاری را در نظر بگیرید و ببینید آیا دریافت کنندگان نامه‌ی شما به آن چیزی که شما برایشان می‌فرستید علاقه ای دارند یا خیر. در این صورت است که علاوه بر افزایش کیفیت بازاریابی شما، کسی را هم از کار خود آزرده نکرده اید. برای برقراری یک ارتباط قوی باید به علاقه کسانی که می‌خواهید برایشان نامه‌ای ارسال کنید، توجه ویزه‌ای نمایید.

از اصولی که بر این مبنا باید در بازاریابی خود استفاده کنید، گذاشتن یک پیوند در نامه‌های خود برای حذف اشتراک آنهاست. کسانی که نامه‌ی اول شما را دریافت می‌کنند، شاید دیگر نخواهند از شما نامه‌ی دیگری داشته باشند. پس بهتر است با کلیک بروی لغو عضویت، درخواست کنند از شما نامه‌ای دریافت نکنند. در غیر این صورت، اگر نامه ها به صورت توده ای و اجباری ارسال شوند، مطمئن باشید که فروشی نخواهید داشت و برای بلند مدت کسب و کار خود را بد نام می‌کنید.

شما در نامه هایی که ارسال می‌کنید، باید به عوامل زیادی توجه کنید تا توجه کاربران را به خود معطوف کنید. مراحل کار از علاقه مند شدن برای کلیک بروی ایمیل شما شروع می‌شود. آنها اول باید با دیدن عنوان و فرستنده‌ی نامه، علاقه مند به موضوع نامه‌ی شما شوند. پس از آن، باید با استفاده از فنون مختلف اقدام به جلب نظر آنها در متن یا گرافیک نامه کنید. این کار باعث می‌شود که در نهایت آنها کاری را که شما می‌خواهید را انجام دهند.

هدف بازاریابی ایمیلی

همیشه در بازاریابی ایمیلی هدف فروش محصول نیست. خیلی اوقات شاید اولویت کار شناخت علامت تجاری یک شرکت یا سازمان به عموم باشد که به صورت بازه زمانی بلندمدت باعث افزایش سود می‌شود. شاید شما با ارسال نامه‌های توده‌ای قصد عضویت در خبرنامه سایتتان را داشته باشید. که این مورد هم جزء موارد غیر مالی است. یا حتی با این کار خواستار افزایش بازدید سایت یا وبلاگ هستید. چیزی که مشخص است، این است که برای ارسال نامه در بازاریابی ایمیلی باید به هدف کار خیلی دقت کرد. اولین گامی که در این کار بر می‌دارید، تعیین هدف باشد. شما باید بدانید که از انجام این کار چه چیری می‌خواهید عاید شما شود.

پس از آن باید از ابزار مناسب استفاده کنید. امروزه اسکریپت و برنامه‌های تحت وب و تحت میز کار بسیاری برای امر بازاریابی ایمیلی وجود دارد که البته شاید خیلی از انها هم رایگان نباشند. ولی شما باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که به درد کار شما می‌خورد. البته حرفه‌ای بودن آن برنامه بازاریابی هم بسیار مهم است که از نکات ظریف و حساس بازاریابی تبعیت کند. در این سایت تعدادی از آنها معرفی می‌شود.

لیست ایمیل

به جمع آوری آدرس‌های ایمیل برای ارسال نامه های تبلیغاتی، ساخت لیست ایمیل می گویند. این اولین کاری است که باید انجام دهید. البته اگر شما بازاریابی ایمیلی خود را به یک شرکت دیگر بسپارید، آنها این کار را از قبل انجام داده اند. بهترین روش جمع آوری یک فهرست بلند والای ایمیل، استفاده از علایق اشخاص است که این کار سبب تقدیم نشانی ایمیل آنها به صورت داوطلبانه می‌شود.

زمانی که یک سایت راه اندازی می‌کنید، بهتر است در آن قسمتی را قرار دهید تا آنها در خبرنامه شما عضو شوند و محصولات و مقالات شما را در ایمیل خود دریافت کنند. بدین صورت آنها به صورت داوطلبانه از شما درخواست ایمیل کرده‌اند. حال شما می‌توانید از ای فهرست ایمیل به درستی استفاده کنید.

ارسال ایمیل انبوه

مفهوم ارسال ایمیل انبوه به این معنی نیست که شما به هر تعداد که دوست داشتید و به هر کسی که خواستید ایمیل بفرستید. این کار علاوه بر غیر اخلاقی بودن، سبب خراب شدن وجه حرفه‌ای شما هم می‌شود. شما باید ارسال را به صورت هدفمند انجام دهید و همانطور که گفته شد، تا جایی که امکان دارد، امکان لغو عضویت را در نامه‌های خود قرار دهید. هیچ چیز بدتر از این نیست که کسی به صورت اجباری ایمیل های تبلیغاتی شما را دریافت کند و چند تا فحش هم به شما بدهد.

برای ارسال می‌توان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. حتماً تا به حال بسته های ارسال ایمیل و نرم افزارهای بازاریابی ایمیلی بسیاری را دیده‌اید و اطلاعاتی در این باره کسب کرده اید. باید گفت، شما حتماً باید به کارایی آن اطمینان حاصل کنید و اصول اساسی را هم در نظر بگیرید.

عوامل موفقیت در بازاریابی ایمیلی

خیلی از عوامل هستند که به شما در موفقیت ایمیل مارکتینگ کمک می‌کنند. باید به آنها توجه کنید. مثلاً در نامه‌ی شما باید حتماً به جذاب و سبک بودن آن توجه کنید. اگر نامه ای که می‌فرستید، بی کیفیت و دارای اشتباهات املایی و دستور زبانی بسیاری باشد، چطور انتظار دارید که دریافت کننده به حرفه ای بودن شما شک نکند!

این یک یک مورد بود که باید در بازاریابی ایمیلی در نظر می‌گرفتید. شما باید به عنوان یک بازاریاب به آمار و ارقامی که از این کار بدست می‌آورید هم توجه کنید. با توجه به این آمار و ارقام است که می‌توانید فروش خود را در هر بار بالاتر از قبل ببرید. اگر الان از یک قالبی استفاده می‌کنید که باعث کاهش تعداد باز شدن نامه ها توسط خوانندگان شد، شما باید به این مورد توجه کنید که مواردی که در این قالب استفاده شده است، اصلاً جذاب و کارا نمی باشد و شما باید از یک قالب و طرح رنگ بندی دیگری استفاده کنید. این یک نمونه از استفاده آمار و ارقامی بود که معمولاً می‌توانید با همان نرم افزار ارسال کننده ایمیل بدست آورید.

در نهایت برای شروع ما به شما آموزش‌هایی را پیشنهاد می‌کنیم که سبب افزایش اطلاعات شما در زمینه بازاریابی می‌شود. بهتر است اول کار، با تمام فنون آشنا شوید و یادگیری را از همین جا شروع کنید. این سایت به شما محصولات خوبی را برای بازاریابی ایمیلی به شما توصیه می‌کند که سعی شده است کالاها از اعتبار و کیفیت خوبی برای شما برخوردار باشد. برخی از کالاها آموزشی هستند که شدیداً توصیه می‌شود قبل از شروع کار ایمیل مارکتینگ از آنها استفاده کنید. برخی دیگر ابزارهای ارسال ایمیل گروهی اند، که روی هم رفته باعث افزایش فروش و موفقیت شما در امر بازاریابی می‌شوند.

همواره درنظر داشته باشید که راه‌های بسیاری برای نگه داشتن مخاطب در بازاریابی ایمیلی وجود دارد که کاملا در مسیر احترام به آنها قرار دارد. اگر شما هم راهکار مناسبی دارید، خوشحال می‌شویم تا در بخش نظرات همین پست آن را به اشتراک بگذارید.

نوشتن و گردآوری یک ایمیل خوب با هدف فروش یک هنر به حساب می‌آید. تلاش برای انتقال یک پیام صحیح برای ایجاد موقعیت فروش و راهنمایی کردن مخاطب به سمت وارد شدن به عملیات خرید، کاری است که به راحتی صورت نمی‌گیرد و هر فردی که روی بازاریابی ایمیلی به فعالیت می‌پردازد، باید به شدت روی یک سری نکات تمرکز کند.

اولین نکته در این است که هر چه قدر هم که ایمیل شما خوب باشد، وقتی که در زمان نامناسب ارسال شود، مطمئن باشید که سریعا توسط مخاطب به سطل آشغال سرویس ایمیلش منتقل خواهد شد. زمان مناسب ارسال ایمیل فقط با تست کردن به دست می‌آید و به طور مشخص نمی‌توان در مورد این موضوع صحبت کرد.

اخیرا وب‌سایت ایمپ‌لیست، تحقیقاتی انجام داده که در نتایج آنها مشخص شده ایمیل‌هایی که تیتر آنها بیش از ۱۰ واژه دارد بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و در جامعه آماری این تحقیق، ۴۶% به چنین ایمیل‌هایی واکنش نشان داده‌اند. در صورتی که ۲۶% دیگر فقط با ایمیل‌هایی تعامل داشتند که تیترش دارای ۶ واژه یا کمتر بوده.

در ادامه تحقیقات صورت گرفته روی این جامعه آماری مشخص شده که ۴۰ درصد آنها، با ایمیل‌هایی وارد تعامل شده‌اند که شامل بیش از ۵۰۰ واژه بوده.

در کل تمام این نتایج بر اساس تست‌هایی بدست آماده که توسط ایمپ‌لیست صورت گرفته‌اند و هر کسی می‌تواند چنین تست‌هایی را انجام داده و رفتار مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کند. پس همیشه در نظر داشته باشید که می‌توانید محتوا و زمان ارسال ایمیل‌های خود را تست کرده و سپس یک تصمیم برای اعمال تغییر در آنها بگیرید. ایمیل‌های حاصل از این تست‌ها مستقیما روی فروش شما تاثیر گذاشته و سبب می‌شوند که مخاطبان خود را راحت‌تر از طریق ایمیل جذب کنید.

لغو اشتراک در بازاریابی ایمیلی

یکی از دغدغه‌های کسب‌وکارها این است که چگونه برای ایمیل‌های خود، مشترکانی پیدا کنند که مخاطب هدف آنها بوده و می‌توانند درآینده با پیاده سازی یک استراتژی به مشتری‎های آنها تبدیل گردند. راه‌های بسیاری برای رفع این دغدغه وجود دارد؛ ولی مهم اینجاست که پس از مشترک‌گیری، آیا محتوای شما به کار مشترکتان می‌آید؟ آیا مشترک می‌تواند آنچه که می‌خواهد را در خبرنامه‌های شما بیابد؟ هنگامی که جواب چنین سوالاتی منفی باشد، بی‌شک مخاطب سعی می‌کند اشتراک خود را لغو کند. حتی ممکن است که این لغو به خاطر نبود علاقمندی فرد به محتوای شما صورت بگیرد. در اینجا لازم است که هر کسب‌وکاری به مخاطب احترام گذاشته و برای او راهی را قرار دهد که فرد به راحتی اشتراک‌گیری را لغو کرده و از طرفی دریابد که مشکل آن فرد چه مواردی را شامل می‌شده تا بلکه بتواند آنها را حل کند. از این رو در این مطلب در مورد یک صفحه مناسب برای لغو اشتراک‌گیری صحبت خواهیم کرد که هم برای مخاطب مفید بوده و هم می‌تواند به بهبود محتوای هر کسب‌وکاری کمک کند:

 

برای اینکه مشترکان با کیفیت‌تری داشته باشید، بهتر است که به هیچ وجه اشتباهات زیر را در بازاریابی ایمیلی مرتکب نشوید:

 

-پنهان کردن دکمه‌های اشتراک‌گیری

-استفاده از فرم‌هایی برای اشتراک‌گیری اجباری

-اجبار در وارد کردن نام کاربری و رمز عبور برای اشتراک‌گیری

-استفاده از راهکارهای غیر مجاز برای مشترک کردن مجدد یک فرد که قبلا اشتراکش را لغو کرده

در ادامه به چهار مورد اشاره می‌کنیم که با انجام دادن آنها، هم به کاربرانی که قصد لغو اشتراک دارند احترام گذاشته و از طرفی هم می‌توانید اطلاعاتی بدست آورده که بهره‌وری از آنها سبب ماندن دیگر کاربران شما شود:

۱-از مشترکان خود بپرسید که چه چیزی از شما انتظار دارند و دلیل آنها برای لغو اشتراک چیست

۲-به کاربران خود این امکان را دهید که به صورت دلخواه میان دسته‌بندی مطالب شما، خبرنامه دریافت کنند

۳-به برند و صفحه لغو اشتراک خود، جان دهید

۴-در صفحه لغو اشتراک خود از فرم‌های هوشمند بهره ببرید

امین آشنا
۲۳مرداد


https://cdn.searchenginejournal.com/wp-content/uploads/2014/09/shutterstock_187383692-760x400.jpg


سالهای اولیه هزاره سوم نگاه تحلیلگران اقتصادی در محیط وب بیشتر به شرکتهایی نظیر EBay، آمازون و یا فراهم کنندگان تکنولوژی نظیر VeriSign بود. عبور این شرکتها از بحران دات کام ها سندی براین تفکرات بود. قطعا کسی نمیتواند ادعا کند که وجود بازاری نهفته به نام تبلیغات اینترنتی بر همگان روشن بوده است، چرا که در اینصورت باید شاهد رقابت چندین شرکت بزرگ تبلیغات آنلاین با گوگل عظیم الجثه می بودیم.به عقیده من شرکتهای بزرگی مانند VeriSign و Network Solutions با ماهیتهایی انحصاری و یا شبه انحصاری باید هر از گاهی شاهد سبقت گرفتن شرکتهای کوچک و پر تحرک از خویش باشند. همانگونه که IBM در میان ناباوری مایکروسافت را به جلو شلیک کرد.امروز گوگل توانسته فرهنگ بودجه بندی شرکتها و سازمانها را تغییر دهد ، الگوهای جدیدی در این صنعت ایجاد نماید و به کسب و کار آنلاین جلوه جدیدی بخشد. حتی میتوان ادعا نمود که رقبای گوگل نظیر CNET و Yahoo نیز از پیشرفت گوگل سود برده اند. چراکه گوگل واقعا سهمی موثر از بودجه تبلیغاتی شرکتها را به حوزه اینترنت آورده است.
●اعداد افشاگر
ارقام مالی منتشره از سوی این شرکتها ثابت کننده این مدعاست: سال ۲۰۰۵ پیشبینی سود خالص شرکت گوگل ۱۰۸% بیش از رقم سال ۲۰۰۴ میباشد. این در حالیست که یاهو نیز ۴۰% بیشتر از ۳ ماهه اول سال ۲۰۰۴ در همان مدت زمان سودآور بوده است و شرکت CNet که شاید از بحرانی شدید (سال ۲۰۰۲ به بعد) خلاص شده و به مدد سابقه طولانی تولید محتوای خود و از راه تبلیغات اینترنتی به ماشینی پولساز تبدیل شده است.پورتال مایکروسافت یعنیMSN نیز سهمی-هر چند کمتر از رقبای خود- از این رشد فزاینده سوددهی گرفته است و سال ۲۰۰۵ را با حدود ۲۰% افزایش درآمد تبلیغات به پایان خواهد رساند. افزایش سود تمام رقبای بزرگ نشان دهنده رشد حجم کل تقاضاست و حالا با نزدیک شدن تعطیلات کریسمس باید منتظر خبرهای بهتری برای سهامداران این گونه شرکتها باشیم.

● تبلیغات آنلاین گرانتر از همیشه

نکته دیگری که جالب توجه است روند تغییر بهای این خدمات است. هزینه های تبلیغات اینترنتی بر خلاف سایر خدمات آنلاین که معمولا سیر نزولی دارند و در جهت ارزان شدن تغییر میکنند، از ابتدای فعالیت گوگل تاکنون با روند روبه رشد مواجه بوده که دلیل آن بی شک روش فروش فضاهای تبلیغاتی Google Ads میباشد. گوگل تبلیغات خود را بصورت حراجی واگذار میکند و شرکتها برای تصاحب موقعیت بهتر اغلب حاضر میشوند بیش از پیش هزینه کنند و این باعث روند صعودی تعرفه ها گشته است.
●نزدیکتر از رگ گردن!
سرویس های متنوع گوگل مانند بزرگراههایی می مانند که بلافاصله بعد از احداث شان انبوهی از ترافیک را از داخل خود عبود میدهند. حالا نوبت سرویس Google Ads است که در حاشیه های این اتوبانهای تازه تاسیس بیلبوردهای خود را نصب کند.تصور کنید شخصی از یک شرکت تبلیغاتی در کنار بزرگراه بدون اجازه سوار اتوموبیل شما بشود و بعد از گوش دادن به صحبتهای شما با همسرتان درباره برنامه ناهار مهمانی فردایتان، شروع کند به تبلیغات آنلاین یکی از رستورانها و آشپزخانه های شهر و بعد از اینکه شما گفتید ماشینتان خوب راه نمیرود به شما پیشنهاد خرید اتومبیل دیگری را بدهد.کار گوگل در سیستم TagVertising و تبلیغات هوشمند در سرویس ایمیل Gmail دقیقا مشابه همین عمل است. بله! گوگل محتوای میل باکس شما را میبیند، میخواند و تحلیل میکند. اگر دوستتان راجع به نوت بوکی که به تازگی خریده است برای شما بنویسد تبلیغ Dell، و اگر درنامه ای از چاقی خود بنالد تبلیغ سایت eDiet ممکن است در گوشه ای از نمایشگرتان نمایش داده شود. البته خیلی نگران نباشید، این کار را رباتهای گوگل انجام میدهند نه انسانها!در فضای سایبر گوگل از رگ گردن به شما نزدیکتر است!

تاثیر تبلیغات هدفمند در تجارت آنلاین

تو دنیای دیجیتال و تجارت آنلاین چیزی که از اهمیت زیادی برخورداره تبلیغاته !

به طوری که تبلیغات هم برای افرادی که مجری اون هستن پول سازه و هم به صاحبین تجارت آنلاین کمک میکنه تا کسب و کارشون رو به دنیا معرفی کنن و تعداد مشتری ها و در آمدشون رو بیشتر کنن!

این روز ها وارد هر وب سایت یا شبکه ی اجتماعی که میشین با تعداد انبوهی تبلیغات مواجه میشین . تبلیغاتی که لازمه ی تجارت آنلاین هستن ولی اگه از یه حدی فراتر برن نتیجه ی معکوس دارن!

یکی از انواع تبلیغات آنلاین هست.

تو هر وب سایت جایگاهی برای تبلیغات وجود داره. بعضی از صاحبین تجارت آنلاین که وب سایت های پر بازدید دارن بنر های تبلیغاتی سایر وب سایت ها یا محصولات و کارخانه ها رو قبول میکنن ، اون در گوشه ای از سایت به نمایش میزارن، و در ازای هر کلیک پولی رو دریافت میکنن!

این مدل تبلیغات برای در طرف سودمند هست . کسی که میخواد محصولش تبلیغش بشه ،تعداد بازدید ها از صفحه و محصولش و به همون نسبت میزان فروشش افزایش پیدا میکنه و وب سایت تبلیغ کننده در صورت سرچ کردنِ محصولاتی که تبلیغاتش رو انجام میده در موتور های جست و جو توسط افراد به عنوان ده پاسخ برتر بالا میاد !
همه‌ی ما در کنار لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی‌مان، یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت داریم. همچنین آمار استفاده از اَپ‌های موبایلی در این سال‌ها، افزایش چشمگیر و روز افزونی داشته است.

برخی از کسب‌وکارها و اپلیکشن‌ها به این شکل‌اند که با مخاطبانشان بیشتر از طریق گوشی و تبلت‌ها در ارتباط هستند؛ از این رو برای دریافت بازخورد بهتر، اگر تبلیغات خود را به موبایل‌ها بیاورند بازدهی بهتری را دریافت خواهند کرد.
تبلیغات انواع مختلفی داره و ما در این جا فقط به دو نوع اشاره کردیم!

ولی یک مسئله ی مهم که خیلی هم حائز اهمیت هست اینه که شما باید به صورت هدفمند تبلیغات انجام بدین!

ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ ــ

شما به عنوان صاحب یک تجارت آنلاین باید بدونین که مخاطب شما به چه موضوع‌هایی علاقه‌مند هست! اهل ورزش هست؟ سیاست چطور؟؟ و یا به دنبال مطالب اقتصادی می‌گرده؟ موضوعات مرتبط با محصول شما چه چیزهایی هستن؟

اگه شما تازه بیزینس آنلاین رو شروع کردین و میخواین صفحه ی تجاریتون رو ارتقا بدین ، باید تبلیغات رو در صفحه هایی انجام بدین که به موضوع تجارت شما مربوط باشن . برای مثال اگه شما محصولاتی تولید میکنین که برای آقایان هست نباید تو صفحه هایی که در مورد آرایش یا مُد بانوان هست تبلیغ کنین !پس بهتره قبل از صرف هزینه حتما به این موضوع دقت کنین!محتوای مرتبط همیشه باعث افزایش توجه و اثر بخشی یک تجارت آنلاین می‌شه. به این فکر کنید که شما یک فروشگاه محصولات ورزشی آنلاین دارین،در این صورت فالوور های شما، بیشتر در وب‌سایت‌های ورزشی در حال مرور مطالب هستند؛ حالا اگه تبلیغات شما به مخاطبی که در حال خوندن مطالب ورزشی هست، نمایش داده بشه به موجب محتوای مرتبط، باعث افزایش اثر بخشی تجارتتون خواهد شد و اون کاربر، تمایل بیشتری برای کلیک روی بنر تبلیغاتی برند شما خواهد داشت.
نکته ی دیگه که خیلی حائز اهمین هست هدفمندی جغرافیایه!
شما می‌تونین تبلیغات برند خودتون رو تو یک موقعیت جغرافیایی خاص به نمایش بزارین. برای مثال،اگه تیم پخش محصولات شما فقط تو استان تهران و شیراز توانایی پخش محصول رو داره ، نمایش تبلیغ شما به مردم سایر استان ها صرفاً هدر دادن هزینه‌هاست. در این صورت با استفاده از هدفگیری جغرافیایی و محدود کردن تبلیغات روی استان‌های تهران و شیراز، در هزینه‌های اضافی صرفه‌جویی می‌کنیم و بیشتر تمرکز و هزینه ها رو صرف تبلیغات تو همون دو استان میکنین و این جوری تبلیغات اثربخش‌تری خواهید داشت.

نکته مهم دیگه این هست که با استفاده از این امکان، شما می‌تونین تبلیغات و برندسازی خودتون رو متناسب با مشتری های خودتون تو هر استان و با توجه به فرهنگ اون شهر و حتی گویش اون ها طراحی کنین.
تجارت آنلاین پیچیدگى های زیادی داره. تبلیغاتش هم به آسونی نیست. چون در مورد تبلیغاتی که به صورت بنر تو خیابون ها گذاشته میشن میشه تا حدی مطمئن بود که روزانه تعداد افراد مشخص و همین طور زیادی از این خیابون عبور میکنن و تبلیغات میتونه بازده بالایی داشته باشه ،اما تو تجارت آنلاین و دیجیتال و تبلیغات تو شبکه های اجتماعی نمیشه با اطمینان در مورد تعداد مراجعین نظر داد.
پس بهتره تبلیغاتتون رو به قدری جذاب طراحی کنین که مشتری ها همون اولین دفعه که باهاش برخورد میکنن جذبش بشن و سریع وارد صفحه تون بشن ، شاید بار دیگه این موقعیت تکرار نشه!
چطوری یه آگهی تبلیغاتی جذاب بسازین ؟

یک لحظه صبر کنین و به انواع آگهی های تبلیغاتی که تو صندوق پستی شما ، رایانه تون ، مجله، رادیو، تلویزیون و غیره وجود داره نگاهی بندازین و فکر کنین که آیا این محصول را خواهید خرید یا نه؟ اگر جواب شما مثبت یا منفی است دلیل اون رو از خودتون بپرسین.
شما به عنوان صاحب یه تجارت آنلاین همیشه باید خودتون رو به جای مشتری هم قرار بدین . چند لحظه به این فکر کنین که خریدار هستین و نه فروشنده. وقتی یک تبلیغ میبینین ،چه چیزی باعث جذابیت یا عدم جذابیت اون میشه ؟. به طور منظم این کار رو انجام بدین، هر انچه که در مورد آگهی های تبلیغاتی میفهمین شما رو متعجب خواهد کرد. بیشتر آگهی های تبلیغاتی امروزی که شما می بینید به نحو بسیار بدی نوشته شده هستن. این تبلیغات مشتری رو سردرگم و تصویری نامطلوب تو ذهنشان ایجاد می کنه ..
اگر می خواین تو تجارت آنلاین حضور همیشگی داشته باشین باید یاد بگیرین چطوری به نحو موثری آگهی بدین و چگونه سفارشات آنی ایجاد کنین.
مهم نیست چه حرفه ای دارین و برای چی می خواین تبلیغ کنین!شما باید یاد بگیرین نوعی از آگهی تبلیغاتی که نتیجه بخش هست طراحی کنین. اگه این کار رو نکنین حرفه شما پرزحمت و ناپایدار خواهد شد!
همونطور که گفتم نحوه ی تبلیغات تو تجارت آنلاین با تبلیغات فروشگاه های بیرون و مغازه ها تفاوت داره!

این نوع تبلیغات که ما دنبالش هستیم ، پاسخ مستقیم به تبلیغات نامیده می شه . به عبارت دیگه ما در حال تبلیغ و تحریک خوانندگان برای سفارش آنی و ارتباط اون ها با شماره تماس برای سفارش هستیم . ما محصولی رو تبلیغ می کنیم و حالا در جست و جو و سرویس دهی به مردمی که خرید می کنند جلو میریم!
مهم ترین گزینه ای که باعث میشه تجارت آنلاین شما موندگار بشه و ورشکست نشین اینه که اینقدر جذاب و هدفمند تبلیغ کنین که مشتری بخواد همون لحظه خریدش رو انجام بده!
خیلی از افراد با من تماس میگیرن و مشاوره میخوان. اونا میگن که ما محصولات خوب و با کیفیتی تولید میکنیم ولی به اندازه ی کافی مشتری و در آمد نداریم!

این ممکنه مشکل شما هم باشه. اجازه یه حقیقت ساده ای رو بهتون بگم. فرقی نمی کنه تا چه اندازه خط تولید شما تحسین برانگیز باشه. اگر تبلیغات شما باعث نشه مردم برای محصول شما احساس نیاز کنند و متوجه نشن تا چه حد محصول شما برای اون ها مفید واقع خواهد شد شما شکست می خورین. تبلیغات شما و نه محصولتون در موارد بسیاری موفقیت و شکست شما رو تو تجارت تعیین خواهد کرد. بله محصول شما ممکنه خیلی تحسین برانگیز و خاص باشه، اما تبلیغات شما نه!
چگونگی تبلیغات برندتون باعث موفقیت یا شکست تجارت آنلاین شما خواهد شد. برای موفقیت و موندگاری آگهی تبلیغاتی پول ساز بسازین!!!؛

امین آشنا
۲۲مرداد


مزیت های تبلیغات در اینترنت بر تبلیغات چاپی سنتی
مزایای تبلیغات اینترنتی درمقابل تبلیغات سنتی، از نظر هزینه، قابلیت دسترسی، گستردگی بازاریابی، و قابلیت افزایش حاشیه سود بسیار فراتر است. نظر به اینکه متدهای تبلیغی چاپ و نشر سنتی آزموده شده و پابرجا هستند، اما روند تکنولوژیکی اینترنت، در هر زمینه ای از آن پیش افتاده و بهتر است. در ارزیابی این گفته، موارد زیر را در هر یک از حوزه های فوق الذکر در نظر گیرید.
برای درک بهتر تفاوت ها، باید توضیحاتی درمورد هریک از این رسانه های تبلیغاتی داده شود. تبلیغات چاپی سنتی از تضمینات عادی بازاریابی تشکیل شده است. این تضمینات شامل بروشور، نشریه، تبلیغات روزنامه، بیل بورد، کارت ویزیت، و امثال این می باشد. تبلیغات اینترنتی، آمیزه ای از دستگاه های الکترونیکی است، یک کامپیوتر یا سِروِر، که همان تضمینات بازاریابی را در وب سایت های حرفه ای مستقر می کند. در آخر، تبلیغات فروشی مثل "یکی بخرید، دوتا ببرید" یا "%۲۰ تخفیف، فقط این هفته"، و عملکردهایی که هر شرکت باید به آن متعهد باشد ، برای انتقال آن اطلاعات به خریداران و مشتریان، به تبلیغ اضافه می شود.
در ارزیابی هزینه های تبلیغات چاپی سنتی، هزینه های هنگفتی برای طراحی تبلیغ برای هر نوع فروش و خدمات، هزینه ی چاپ و نشر، و تسهیلات انبار کردن این بسته های تبلیغ متحمل می شود. به علاوه، هزینه ی پخش و انتشار این تبلیغات نیز باید در نظر گرفته شود؛ هزینه ی کار جمع آوری اجناس، حمل و نقل برای تحویل تبلیغات چاپ شده، و البته، هزینه ی پست. وقتی این هزینه ها در رسانه های جمعی تلویزیون و رادیو به کار بسته شود، حتی این مبلغ به اعداد پنج یا شش رقمی هم خواهد رسید. اگر یکی از این تبلیغات چاپی نیز به تصحیح اشکالات داشته باشد، باید همه ی این هزینه ها از نو پرداخت شود. برای توضیح این مطلب، هر روزنامه یا مجله ای که خواستید را باز کنید و آنها را به دقت بررسی کنید—در همه ی آنها قسمت هایی مشکل دار وجود دارد که نیازمند اصلاح و تغییر است.
در مقابل، با اینکه هزینه ی اولیه شروع یک وب سایت اینترنتی ممکن است گهگاه با هزینه ی یک تبلیغ چاپی سنتی مخصوص یک نوع فروش قابل مقایسه باشد، اما به دلایل زیر هزینه ها به طور قابل ملاحظه ای پایین تر است؛ هیچ هزینه ای صرف پست، انبار، تحویل آگهی های تبلیغاتی، و یا طراحی برای هر آگهی جدید، نمی شود. سایت های تبلیغات اینترنتی قابل استفاده ی مجدد و قابل بازسازی بوده و پرداخت های ماهانه وب سایت حداقل هستند. در بررسی مزایای تبلیغات اینترنتی، مسئله ی اصلاح و تغییر اشکالات آگهی ها نیز شایان ذکر است که هیچگونه هزینه ی آنچننی صرف آن نمیشود و این اصلاحات فوراً قابل انجام هستند.
در ارزیابی قابلیت دسترسی این تبلیغات باید گفت که تبلیغات چاپی سنتی زمان-مرکز هستند. ساعت های یک حرفه یا خدمت محدود به ساعاتی است که آنها باز باشند و در نتیجه خریداران در ساعات بسته بودن آن محدودیت خواهند داشت. به علاوه، آگهی فقط برای یک دوره ی زمانی خاص مناسب و قابل استفاده است. و به محض خاتمه ی آن دوره ی زمانی، باید همان مقدار هزینه صرف انجام کارهای آگهی جدید شود.
درحالیکه قابلیت دسترسی یک وب سایت اینترنتی به مشتریان و خریداران این امکان را می دهد در هر زمان از ۲۴ ساعت شبانه روز بدون هیچ تعطیلی، به اطلاعات و مهمتر از آن به فروش دسترسی داشته باشند. به علاوه، برای دادن هر آگهی جدید، نیاز به صرف همان میزان هزینه نیست، و در مدت کوتاهی نیز این کارها قابل انجام هستند.

در ارزیابی مزایای متدهای تبلیغات

در ارزیابی مزایای متدهای تبلیغاتی اینترنتی در مقابل متدهای چاپی سنتی، گستردگی بازاریابی مصرف کننده شایان ذکر است که متد سنتی محدودیت های جغرافیایی بسیاری دارد و فقط در ناحیه ی محلی قابل مشاهده هستند و برای بازاریابی ملی نیاز به صرف هزینه ی بسیار هنگفتی است.
در این رابطه، تبلیغات اینترنتی کاملاً برعکس متد سنتی است و هیچ محدودیت فیزیکی و جغرافیایی ندارد. انجام گیری این تبلیغات به صورت کشوری و یا حتی جهانی هیچگونه محدودیتی ندارد و همه قادر به مشاهده ی این آگهی ها هستند. برای هر مصرف کننده که کامپیوتری داشته باشد، که در این عصر تقریباً شامل همه ی مصرف کنندگان می شود، قابل دسترسی است.
خط آخر این است که مزایای تبلیغات از طریق اینترنت از نظر هزینه، قابلیت دسترسی، گستردگی بازاریابی، و قابلیت افزایش حاشیه سود بسیار فراتر از متد تبلیغات چاپی سنتی است.

● مزایای دیگر تبلیغات اینترنتی

▪ تبلیغات اینترنتی گسترده است
با رشد اطلاعات در اینترنت، زمانی که افراد وقت خود را صرف آن می کنند نیز افزایش می یابد، و همین مسئله بازار تازه ای برای تبلیغات اینترنتی باز کرده است. اکثر کمپانی ها و شرکت های بزرگ و توانگر در جهان تمام هم و غمشان به دست آوردن یک تکه جا برای تبلیغ در اینترنت است تا همه بتوانند آگهی ها ی آنها را بخوانند و استقبال کنند.
▪ تبلیغات اینترنتی متمرکز است
تبلیغات اینترنتی، متدهای متمرکز و هدفداری برای کمپانی ها و شرکت هایی که قصد تبلیغ دارند ارائه می دهد که ضمانت می کنند که همه ی افرادی که تبلیغ را مشاهده می کنند به طور قطع خرید هم می کنند. پس دیگر از فکر تبلیغات سنتی و قدیمی در روزنامه درآیید، تبلیغات اینترنتی را امتحان کنید!
▪ تبلیغات اینترنتی قابلیت ردگیری بینندگان را فراهم می کند
برآورد تعداد افرادی که ممکن است یک تبلیغ در روزنامه را مشاهده کنند، تقریباً غیرممکن است. اما تبلیغات اینترنتی این امکان را دارد که تعداد افراد بیننده ی آن تبلیغ را ردگیری کند. از این طریق مشخص میشود که چه تعداد افراد با مشاهده ی یک تبلیغ به وب سایت اصلی آن نیز سر می زنند و چه تعداد مشتری جدید از طریق آن تبلیغ اضافه می شود.
▪ تبلیغات اینترنتی حق الزحمه ی اولیه ی کمتری دارد
اگر بودجه ی محدودی دارید، تبلیغات اینترنتی بسیار مقرون به صرفه تر از تبلیغات چاپی سنتی برای شما خواهد بود. یک تبلیغ معمولی به متد سنتی می تواند چند صد هزار تومان برای شما هزینه بتراشد. اما، با تبلیغ بر روی سایت های معروف بسیار در این هزینه ها صرفه جویی خواهید کرد. با این روش شما فقط زمانی باید پول بپردازید که بیننده ای روی تبلیغ شما کلیک کند.
▪ تبلیغات اینترنتی ارزان تر است
به خاطر طبیعت متمرکز و هدفدار تبلیغات اینترنتی و قابلیت ردگیری موثر و کارآمد بودن تبلیغ، هزینه های وارده بسیار کمتر از تبلیغات سنتی خواهد بود.
▪ تبلیغات اینترنتی حوزه ی دسترسی وسیعتری دارد
از این جهت که اینترنت در همه ی جهان قابل استفاده است، تبلیغ شما نیز می تواند توسط همه ی افراد روی کره ی زمین دیده شود. و به جای اینکه دنبال انتشاراتی ها، روزنامه ها، ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی مختلف باشید، با یک تبلیغ می توانید در سرتاسر جهان دیده شوید.
و به طور کلی، تبلیغات اینترنتی راه بسیار خوبی برای با اطلاع کردن همه جهان از تولیدات یا خدمات خود به طریقی بسیار کم هزینه و کارآمد می باشد.
▪ ارسال ایمیل مستقیم یا تبلیغات آنلاین؟
اگر شما هم به اندازه ی من در اینترنت سابقه داشته باشید، می دانید که خیلی چیزها در آن تغییر کرده است. ۶ یا ۷ سال قبل اگر کاری در اینترنت داشتید، برقررای ارتباط با افرادی که مایل به همکاری با شما بودند، بسیار ساده تر بود. این روزها همه چیز فرق کرده است. مردم برای گرفتن اطلاعات درمورد تولیدات یا خدمات شما، پرسشنامه های آنلاین پر می کنند اما وقتی سعی می کنید با آنها تماس برقرار کرده یا ایمیل بزنید، دیگر پاسخگوی ایمیل ها یا تماسهای شما نخواهند بود و شما دیگر خبری از آنها پیدا نخواهید کرد.
وقتی بر روی اینترنت تبلیغ می کنید، و پرسشنامه های آنلاین دریافت می کنید، همین مسئله اتفاق می افتد. اگر سعی کنید با کسی که پرسشنامه ای دررابطه با تولیدات یا خدمات شما پر کرده است تماس برقرار کرده یا ایمیل ارسال کنید، تقریباً %۹۰ پاسخی دریافت نخواهید کرد.
اینترنت، غیرشخصی ترین چیزی است که طی زندگیتان با آن روبه رو خواهید شد. افراد آنلاین می شوند، سایت های زیادی را زیر و رو می کنند، و حتی اگر پیامی برای بازدید از سایت شما برایتان بگذارند، به چیزی متعهد نیستند. آنها شما را نمی بینند، شما هم نمی توانید آنها را ببینید، پس دلیل این عدم تعهد کاملاً روشن است.
مهمتر اینکه، هزینه ی ناچیز تبلیغات بر روی اینترنت باعث شده که افراد ناباب زیادی جلب اینترنت شوند که ادعاهای مسخره و غیرمسئولانه ی زیادی دارند.
به این دلیل، من عقیده دارم که مشتریان احتمالی نسبت به وعده هایی که در تبلیغات فروش اینترنتی داده می شود نسبت به آنچه در ایمیل های مستقیم، تلویزیون، رادیو یا روزنامه وعده داده می شود، شکاک تر هستند.
همچنین در ایمیل های مستقیم، فرصت بسیار بهتری برای عنوان کردن نکات مهم مربوط به تقاضای خود دارید. یک بروشور یا گزارش خاص باز هم به نسبت ایمیل یا یک صفحه ی وب در این زمینه فرصت بیشتری به شما خواهد داد.
البته تبلیغات آنلاین بر روی صفحات وب بسیار ارزان تر از ارسال ایمیل های مستقیم به افراد می باشد. تقریباً چیزی درحدود ۱۲ بیلیون صفحه ی وب وجود دارد و هر روز ۱۰ میلیون به آن اضافه می شود. شما می توانید بدون صرف هزینه ای خودتان یک وب سایت راه اندازی کنید.
مردم هر روز با درخواست ها و تقاضاهای مختلف گلوله باران می شوند
وقتی افراد برای تولیدات یا خدماتی در اینترنت جستجو می کنند، موتورهای جستجو صدها هزار وب سایت پی روی آنها قرار می دهند. ارسال پرسشنامه برای هرکدام از این وب سایت ها یا آگهی های موجود در آن بسیار ساده است و با یک کلیک انجام می گیرد. اگر یک کاربر آنلاین ۱۰ پرسشنامه پر کند به این معنی است که هر شرکت یا کمپانی %۱۰ شانس بسته شدن آن نمونه را دارد. این یعنی آن پرسشنامه بسیار جدی بوده است. نظر به اینکه تقریبا یکی از ۱۰ نفر حتی زحمت جوابگویی به تماسها و ایمیل های شما را به خود نمی دهد، می توانم بگویم که شما برای بستن یکی از آنها نیاز به ۱۰۰ پرسشنامه دارید.
تفاوت اصلی بین تبلیغات اینترنتی و ارسال مستقیم ایمیل این است که وقتی شما یک کارت پستال یا نامه به گیرنده ای می فرستید، این بین او شما محفوظ است. آنها ممکن است درخواست یا تقاضای شما را بخوانند و اگر مایل بودند با شما تماس بگیرند. برخلاف پرسشنامه های آنلاین که در آن کاربرای آنلاین فرم های مخصوص را پر می کنند، هیچگونه تعهدی برای آنها نخواهد داشت. هیچ ارتباطی با شما برقرار نخواهند کرد، هیچ سوالی از شما نمی توانند بپرسند، و بنابراین شما نمی توانید اعتراضات و ایرادهای آنها را برطرف کنید.
مردم از کسانی خرید می کنند که آنها را دوست داشته و به آنها اطمینان داشته باشند
وقتی کسی ایمیل شما را می خواند، تنها راه کسب اطلاعات بیشتر درمورد درخواست شما، برقراری تماس با شما خواهد بود. اینکه با شما تماس بگیرند نشاندهنده ی این است که در پرسشنامه ی خود جدیت بیشتری دارند. وقتی توانستید با آنها صحبت کنید، خواهید توانست گزارشی تهیه کرده و فقط آنزمان است که فروش صورت خواهد گرفت. اگر همه چیز خوب پیش رود، آنها بدون پرس و جو از جاهای دیگر نزد شما خواهند آمد.
به این خاطر است که هیچوقت نباید قدرت تبلیغات از طریق ایمیل مستقیم، رادیو و تلویزیون را دست کم بگیرید. وقتی از طریق این رسانه ها تبلیغ کنید، شانس صحبت کردن با مشتریان را پیدا خواهید کرد و فقط آن زمان است که می توانید آنها برای خرید از خودتان قانع کنید. اما اینترنت هیچیک از این مزایا را فراهم نمی کند.

▪ تبلیغات اشتراکی

درست است که ارسال ایمیل مستقیم یا تبلیغات از طریق رادیو و تلویزیون بسیار پرهزینه هستند، اما کارایی بسیار بیشتری هم دارند. برای کمتر کردن این هزینه ها می توانید از تبلیغات اشترکی استفاده کنید.
من روزنامه ی محلی را پیدا کردم که به ازای ۱۰،۰۰۰ کاغذ تبلیغاتی ۵.۵ x ۸.۵ تمام رنگی فقط ۳۷۰ هزار تومان دریافت می کند. می دانید چه کار می کنم؟ از یک کمپانی دیگر تقاضا می کنم که در طرف دیگر کاغذ آگهی دهد و هزینه ام را با او نصف می کنم. اینکار واقعاً مقرون به صرفه خواهد بود.
چنانکه تبلیغات آنلاین هر روز پرطرفدارتر و شلوغ تر می شود، و موتورهای جستجو هر روز الگوریتم خود را تغییر می دهند، نباید برای حرفه های طولانی مدت روی آن حساب کنید. اگر اینکار را بکنید، دیر یا زود مشکلاتی برایتان ایجاد خواهد شد. خاطرتان باشد، تکنولوژی خیلی زود تغییر می کند .
امین آشنا
۲۱مرداد

http://timelypa.com/wp-content/uploads/2014/10/Social-Media-Marketing.png


معمولا به مجموعه ای از اشیا و یا دستگاهها مانند تلفن، فکس، کامپیوتر و ... که بهم متصل باشند شبکه می گویند. اصطلاح شبکه های اجتماعی هم به چنین شبکه هایی اشاره دارد ولی با یک تفاوت اساسی، اشیا متصل در این شبکه مردم هستند.بعبارت دیگر یک شبکه اجتماعی ساختاری است اجتماعی که افراد و سازمان ها میان خود ایجاد کرده اند.در ساده ترین و رایج ترین حالت شبکه اجتماعی یک فرد، از اعضای خانواده، بستگان، دوستان و همکارانش تشکیل شده است.اصطلاح شبکه های اجتماعی (social networks) برای نخستین بار توسط جی. ای. بارنز در سال ۱۹۵۴ مطرح گشت و از آن پس بسرعت به شیوه ای کلیدی در تحقیقات و مطالعات جامعه شناسی مدرن، روانشناسی اجتماعی، مطالعات سازمانی، مدیریت و ... بدل گشت.اینگونه شیوه تجزیه و تحلیل شبکه های اجتماعی به تئوری بازاریابی شبکه های اجتماعی هم مشهور است.وسیله ارتباطی اعضای این شبکه ها بسته به دوره زمانیشان از ساده ترین وسایل ارتباطی یعنی زبان و نوشتار (نامه نگاری) گرفته تا تلفن، ایمیل و ... متفاوت بود.پیشرفت صنعت ارتباطات علاوه بر ابزارهای برقراری ارتباط تاثیری مستقیم بر نحوه، گستره و فرهنگ ارتباط میان اعضای شبکه ها داشته است.بالطبع وب نیز بعنوان آخرین دستاورد بشر در این صنعت تاثیری بسزا بر شبکه های اجتماعی افراد گذاشته است.افزایش اتصال مردم به اینترنت و تمایل به برقراری ارتباط از آن طریق موجب پیدایش شبکه های اجتماعی جدیدی بر این بستر گشته که به شبکه های اجتماعی آن لاین مشهورند. اولین نمونه از این شبکه ها sixdegrees.com بود که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. روند محبوبیت اینگونه جوامع مجازی از سال ۲۰۰۳ و با آغاز به کار سایت friendster به اوج رسید تا آنجا که به نوشته بیزنس ویک در سال گذشته میزان بازدید کنندگان این سایت از تعداد مراجعان گوگل هم فراتر رفت.شاید همین امر موجب توجه بیشتر این غول اینترنتی به این مقوله و آغاز به کار سرویس اورکات گشت.پس از گوگل نیز شرکت های کوچک و بزرگ رقیب به این قابلیت اینترنت گرایش نشان دادند.به عنوان نمونه یاهو با تلفیق آن با سیستم مدیریت وبلاگ –که شاید بتوان آنرا هم جزیی از همین بازاریابی شبکه های اجتماعی دانست- سرویس یاهو ۳۶۰ خود را راه اندازی کرد.
و اما در ایران ؛ توجه عمومی به اینگونه شبکه ها از اورکات آغاز شد..هر چند که ردپای این گرایشات را می توان در اتاق های گفتگوی یاهو و تالارهای گفتمان عمومی مانند persiantools و persiantalk یافت.روند عضویت ایرانیان در اورکات بحدی پیش رفت که فارسی را به یکی از ۵ زبان پر استفاده در این سایت تبدیل کرد.با یک محاسبه ساده می توان گفت که نسبت این میزان به کل کاربران اینترنت در ایران ، بالاترین درصد را در میان تمام کشور های جهان برای ایران به ارمغان آورده است.در خصوص علل و عوامل این گرایش فزاینده می توان به بافت جمعیتی جوان کاربران اینترنت در ایران ، تمایل این قشر به ایجاد ارتباط و محدودیت های اجتماعی آنان در این راستا ، پراکندگی ایرانیان در سراسر جهان و دهها دلیل دیگر اشاره کرد که از موضوع این مقاله خارج است.این مسئله به دلایل نامعلومی موجب توجه و نگرانی مسئولین فیلترینگ گشت و بالاخره در حدود یکسال پیش منجر به مسدود شدن ابدی این سایت در ایران شد.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

● معرفی اجمالی کلوب :
به نوشته خود کلوب این سایت "در تاریخ یکم دی ماه ۱۳۸۳ برپایه نیازهای امروزی کاربران اینترنتی ایرانی راه اندازی شد. تا به عنوان سایتی برای ارتباط ایرانیان و فارسی زبانان جهان بتواند بستری جهت تبادل اطلاعات، نیازها، کالا و خدمات، آشنا شدن با همکاران، دوستان قدیمی و ... بوجود آورد".در حال حاضر تیم توسعه کلوب ۹ نفر هستند، زبان برنامه نویسی سایت، php و پایگاه داده آن نیز Mysql است. مطابق آخرین آمار در تاریخ ۲۸ بهمن ماه اعضای کلوب بالغ بر ۱۶۵۳۷۳ نفر هستند که روزانه بطور تقریبی ۵۰۰ نفر به این تعداد افزوده می شود.این اعضا مطابق همان آمار ۸۲۷۷ کلوب فعال، ۲۰۱۴ آگهی اینترنتی و ۲۱۹۳۳ سایت شخصی (homepage) در این سایت ایجاد کرده اند.امکاناتی که کلوب به کاربران خود ارائه می کند عبارتند از:
▪ امکان ایجاد جوامع مجازی (کلوب ها) در موضوعات مختلف و بحث و تبادل نظر در آنها
▪ فروشگاه کتاب و امکان ایجاد فروشگاه برای کاربران
▪ امکان ایجاد سایت شخصی
▪ ارائه آخرین اخبار خبرگزاری ها در حوزه های مختلف
▪ دایرکتوری از سایت های فعال ایرانی
▪ سیستم پرسش و پاسخ میان اعضا با عنوان "از یکدیگر بیاموزیم"
● شیوه های فعلی کسب درآمد:
▪ تبلیغات: رایج ترین شیوه کسب در آمد از اینترنت تبلیغات است.سایت کلوب برای اینکار بخش های مختلفی از جمله صفحه خانگی، پروفایل، صندوق پیام، صفحات کلوب ها، لیست دوستان و حالت اسپانسر (کلیه نقاط سایت) را در نظر گرفته است.
▪ کاربران ویژه: کلوب با جذب بیش از ۴۰۰۰ کاربر ویژه، این فرضیه که در ایران کاربران برای خدمات آن لاین وجهی نمی پردازند را رد کرد.
▪ فروشگاه کتاب: سایت کلوب با بستن قرارداد همکاری با کتابفروشی ها و انتشارات مختلف در صدی از فروش کتاب هایی که از طریق سایت بفروش می رسند دریافت می کند.
● محدودیت ها و موانع:
▪ محدودیت زبانی: سایت کلوب تنها به زبان فارسی در دسترس کاربران قرار دارد و از اینرو پتانسیل جذب کاربرانی با سایر زبانها را ندارد.این امر اشباع این سایت سایت و توقف رشد آن را بسیار محتمل می نماید.
▪ فیلترینگ : همانطور که در مقدمه آمد ، مسئولین فیلترینگ به سایت های شبکه های اجتماعی بسیار حساس هستند.کلوب هم از این مشکلات بی نسیب نبوده چنانچه که در یکی از مطالب وبلاگ مدیریت به تاریخ ۵ شهریور هم آمده است : "عاقبت ویروس فیلترینگ به شهر مجازی کلوب دات کام راه پیدا کرد.در حال حاضر چهار طبقه از کلوبها (متفرقه،ازدواج و عشق،کلوبهای مربوط به سایتهای دیگر،مد و زیبایی)که به این بیماری مبتلا شده اند در حال پیگیری و مداوا می باشند .از بقیه ساکنان در خواست می کنیم با مراقبت های ویژه از همه گیر شدن این ویروس شایع اینترنت کشور پیشگیری کنند." این فیلترینگ بخش زیادی از انرژی و توان تیم مدیریت را صرف کنترل محتوای سایت از یک سو و از سوی دیگر رایزنی های احتمالی در جهت رفع این مشکلات می کند.
● پتانسیل های کلوب:
مهمترین پتانسیلی که کلوب برای کسب درآمد در اختیار صاحبانش قرار می دهد.فراهم آوردن تعداد زیادی کاربر در کنار اطلاعات، علائق و سلائق هر یک از آنها است.سایت کلوب می تواند با استفاده از این اطلاعات، آگهی های صحیح را به مخاطب خاص آن برساند و از این طریق بازدهی درج آگهی در کلوب بسیار بیشتر از دیگر سایت های ایرانی شود.علاوه بر این کلوب با جوامع گوناگونی از افراد با تخصص و مهارت های یکسان در اختیار دارند که می توانند به ارائه خدمات خاص در جهت برطرف کردن نیاز های خاص آنها بپردازند.علاوه بر این، این گروه های متخصص نیز می توانند به همکاری و رفع نیاز های کلوب در زمینه های خاص و تخصصیشان بپردازند.به عنوان مثال کلوب برنامه نویسان php ،۴۶۳ عضو دارد که هر کدام از این اعضا می توانند بطور بالقوه در زمینه ای به توسعه کلوب کمک کنند یا به تیم توسعه آن بپیوندند.علاوه بر این مشاغل و کسب و کار هایی هم هستند که در کلوب حضور دارند و می توانند با همکاری با کلوب درآمدی را نسیب آن کنند. مشابه آنچه که فروشگاه کتاب کلوب در حال حاضر انجام می دهد.علاوه بر این کلوب می تواند با گسترش سایت به زبان های دیگر بالاخص انگلیسی گروه بزرگتری را به عنوان مخاطب هدف پوشش دهد و به کسب در آمد بویژه از طریق سرویس هایی مثل گوگل ادسنس و سرویسهای مشابه بپردازد. آخرین نکته هم افزایش خود بخودی و بقول دکتر ویلسون ویروس وار اعضای کلوب است.کاربران بطور خودکار دوستان و نزدیکانشان را به سایت دعوت می کنند و این امر خیال مدیران را از نیاز به تبلیغ سایت تقریبا راحت می کند.
● نتیجه گیری:
انتخاب شبکه های اجتماعی به عنوان اولین مقاله از سری بررسی های موردی تجارت الکترونیک در ایران، بدلیل موفقیت و رشد روز افزون آنها و انتخاب کلوب بعنوان سایت نمونه در این زمینه نیز بسبب موفقیت بی چون و چرای آن در جذب مخاطب و کسب در آمد بوده است.یکی از نکاتی که در نگارش این مقاله غایب است صحبت و نظرخواهی از مسئولان و دست اندرکاران کلوب است که بدلیل ضیق وقت صورت نگرفته است و از اینرو ممکن است تنها دیدگاههای یک ناظر خارجی را منعکس سازد و بسیاری از مشکلات داخلی و درونی مورد غفلت واقع گردند. در ابتدا قصد داشتم سرویس های مدیریت محتوای وبلاگ مثل پرشن بلاگ را در همین طبقه مورد بررسی قرار دهم که با توجه به تفاوت هایی بسیاری در این دو حوزه نسبتا مشابه وجود دارد، بررسی آن را به زمان دیگری موکول می کنم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی دارای پتانسیل بسیار زیادی برای کسب‌وکار شما هستند، اما هنگامی که به درستی از آن استفاده نکنید ممکن است آسیب زیادی به برند شما بزند. در این‌جا هشت اشتباه بازاریابی شبکه های اجتماعی آورده شده است که باید از هزینه روی آن‌ها اجتناب کنید.

نظارت نداشتن صحیح بر روی مدیران رسانه‌های اجتماعی

 رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر حدود یک‎سوم از تمام ترافیک‌های ورودی را تشکیل می‌دهند، مدیران رسانه‌های اجتماعی شما صورت آنلاین شما هستند، بنابراین بسیار مهم است که مدیران رسانه‌های اجتماعی شما وظیفه خود را به درستی انجام دهند. در حالی‌که همیشه از اشتباهات نمی‌توان اجتناب کرد، برخی از اشتباهات توسط کارکنان بی‌تجربه، آموزش‌ندیده و ضعیف صورت می‌گیرد.

به عنوان مثال شرکت Apparel debacle آمریکایی یک عکس از انفجار شاتل فضایی را منتشر کرد، ظاهرا مدیر رسانه‌های اجتماعی این شرکت متولد 1986 بود و این اتفاق را با آتش بازی اشتباه گرفته بود. به راحتی با بررسی و نظارت می‌توان از این اشتباهات اجتناب کرد.

ندادن پاسخ مناسب به بازخوردهای منفی

بازخوردهای منفی همواره رخ می‌دهند. شما می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید، به عقب برگردید و یا از آن‌ها به نفع کسب‌وکارتان بهره بگیرید. برخی از برندها به سادگی نظرات منفی را بدون در نظر گرفتن عواقب آن حذف می‌کنند. برخی دیگر بر این باور هستند که نادیده گرفتن نظرات منفی ممکن است عواقب بدی داشته باشد.

به جای اجتناب از پاسخ دادن به نظرات منفی، آن‌ها را به عنوان فرصت‌هایی برای درخشش در نظر بگیرید. پاسخ متفکرانه و سریع به بازخوردهای منفی بدهید و از آن‌ استفاده کنید تا تعهد خود به خدمات به مشتریان را به نمایش بگذارید.

خرید لایک و یا فالور

خرید لایک و فالور برای یک کسب‌وکار کاملا مخاطره‌آمیز است. برخی برندها هنوز هم بر این باور هستند که پرداخت برای پیدا کردن طرفداران ساختگی زیان‌بار نیست، اما آیا می‌دانستید که خرید فالور از فیسبوک در واقع می‌تواند به برند شما صدمه بزند؟ طرفداران جعلی هرگز با صفحه شما تعامل نخواهند داشت، بنابراین سیگنال‌ها به فیسبوک اطلاع می‌دهند که مطالب شما برای مخاطبان‌تان ارزشمند و جالب نیست، این امر باعث می‌شود که الگوریتم دسترسی به پست‌های شما و دیده شدن آن‌ها را کاهش دهد. پیدا کردن طرفداران علاقه‌مند که با پست‌های شما درگیر شوند به مراتب بهتر از داشتن طرفداران جعلی است.

تکرار پی‌درپی مطالب تکراری

ارسال محتواهای تکراری و پی‌درپی این تصور را ایجاد می‌کند که برند شما خسته‌کننده است. به جای ارسال لینک بعد ار لینک و یا نقل‌قول بعد از نقل ‌قول طیف گسترده‌ای از محتواهای باارزش ارائه کنید. هنگامی که شما یک نوع محتوای تکراری ارسال می‌کنید این باعث خواهد شد مخاطبان شما کمتر با مطالب شما درگیر شوند و حتی هنگام ارسال مطالب جذاب هم اهمیتی ندهند.

ترویج مداوم محصولات خود

یک زمان و مکان خاص برای ترویج کسب‌وکار و محصولات شما حتی در رسانه‌های اجتماعی وجود دارد. با این حال، بسیاری از برندها هنوز هم از رسانه‌های اجتماعی برای هل دادن پیام بازاریابی خود استفاده می‌کنند. فروش اجتماعی به معنی ساختن روابط و اعتماد است که در نهایت منجر به فروش خواهد شد. اصل 20/80 یک قاعده سرانگشتی است که می‌گوید 80 درصد از زمان را به تولید محتوا و 20 درصد را به ترویج محصولات اختصاص دهید. بنابراین هرگز به طور مستقیم کسب‌وکار خود را در رسانه‌های اجتماعی ترویج ندهید.

استفاده از پیام‌های ناسازگار

آیا یک زمان مشخص برای ارسال مطالب خود دارید؟ آیا از یک صدای سازگار در تمام پروفایل‌ رسانه‌های اجتماعی خود استفاده می‌کنید؟ آیا پروفایل و کاور شما آن‌چه را که برند شما می‌گوید انتقال می‌دهند؟ بهترین راه برای سازگاری با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی داشتن یک استراتژی است. این استراتژی شامل یک راهنمایی در مورد این‌که چگونه و چه زمانی از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید، راهنمایی چگونگی پاسخ به نظرات منفی، مستند سوالات متداول که اعضای مختلف تیم می‌توانند به آن مراجعه کنند. این برای اطمینان از سازگاری در پیام مناسب است.

ارائه پاسخ‌های از پیش تعیین شده

داشتن یک طرح رسانه‌های اجتماعی به شما کمک خواهد کرد تا به سوالات و نظرات به شیو‍‌ه‎‌‌ای سازگار پاسخ دهید. اما cut and paste پاسخ به نظرات، انتقادات می‌‌تواند به برخی واکنش‌های قابل‌توجهی منجر شود. در حالی که داشتن پاسخ‌های آماده برای سوالات متداول در بعضی زمان‌ها شما را نجات خواهد داد، اما باید با احتیاط از آن‌ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که در مقابل انتقادها، بازخوردهای منفی و سوالات خاص باید باملاحظه بوده و پاسخ شخصی ارائه دهید.

وجود یک شبکه‌ی اجتماعی به این معنا نیست که شما باید حتما از آن استفاده کنید، بودن در شبکه‌های متفاوت و استفاده نکردن از آن‌ها بدین معناست که شما به طور موثر از آن‌ها نمی‌توانید استفاده کنید. به جای پخش زمان خود در بین هشت سایت مختلف، پنج، سه و یا حتی دو عدد از این رسانه‌ها را انتخاب کنید و به طور کامل یک برنامه منظم برای استفاده از آن داشته باشید.

نتیجه:

از اشتباهات گفته شده در بالا اجتناب کنید و اطمینان پیدا کنید که تیم شما به درستی آموزش دیده شده و عاقلانه از منابع استفاده می‌کند و به شیوه‌ای حرفه‌ای با دنبال‌کنندگانش برخورد می‌کند.

امین آشنا
۲۰مرداد

درس ۱- تعریف تبلیغات چیست و کاربرد آن در کجاست؟

به نظر می‌رسد شکل‌های مختلف تبلیغات، از زمان‌های دور با انسان همراه بوده‌اند. اگر بخواهیم آگهی‌های اشیاء گمشده را معیار قرار دهیم، می‌توانیم تا دوران اختراع پاپیروس به عقب برویم و مصداق‌های تبلیغات را پیدا کنیم. اگر تبلیغات روی دیوارها را نقطه‌ی آغاز جدی تبلیغات بگیریم، می‌بینیم بهاتیا در کتاب خود توضیح می‌دهد که از چهارهزار سال قبل از میلاد مسیح هم، روی سنگ‌های بزرگ و صخره‌های هندی، نمونه‌های پیام‌های تبلیغاتی مشاهده شده است! در کشور چین هم، حدود هزار سال قبل، نمونه‌های جدی لوگوهای تجاری برای مغازه‌ها مشاهده شده است.

با این حال برای این سوال که «تعریف تبلیغات چیست؟» پاسخ ساده و مشخصی وجود ندارد. ظاهراً تبلیغات هم چیزی شبیه خلاقیت و عشق و آرامش است. تقریباً همه می‌توانیم تا حد خوبی تشخیص بدهیم که چه چیزی تبلیغ است و چه چیزی نیست. اما تعریف دقیق آن ساده نیست.

شاید  جمله‌ای که فلتچر تعریف تبلیغات را در کتاب خود با آن آغاز می‌کند، برای ما هم نقطه‌ی شروع خوبی باشد:

ما عمداً در جمله‌ی فوق روی عبارت یکی از تاکید داشته ایم. در گذشته، تبلیغات، به عنوان تنها راه ارتباط با مشتری و ارسال پیام به او تلقی می‌شد. اما امروز دانش بازاریابی به ما آموخته است که هر محصول یا خدمت یا برند، به شکل‌های مختلف با مخاطب و مشتریان بالقوه و مشتریان بالفعل خود رابطه برقرار می‌کند.

بسته بندی هم یکی از شکل‌های ارتباط با مخاطب است و ما از طریق آن، پیام‌های زیادی به مخاطبان خود می‌دهیم. حتی میزان تخفیف دادن و تعداد و نحوه‌ی برگزاری حراج‌ها یا برنامه‌های دوره‌ای فروش شکلی از ارتباط با مخاطب هستند. کاتالوگهای شرکت ما، شکلی از ارتباط در بازاریابی هستند و پیامهای متعددی را به مخاطب و مشتریان ما ارسال می‌کنند. محل فروشگاه‌های ما، پوشش همکاران ما و ده‌ها مورد دیگر را می‌توان مثال زد که همگی، شیوه‌هایی از ارسال پیام برای مشتریان هستند.

تبلیغات

تبلیغات چیست؟

مفهوم تبلیغات بطور عجیبی با بازاریابی آمیخته است. تبلیغات جزئی از فرآیند بازاریابی یک محصول و یا خدمت بشمار می رود. به بیان ساده می توان گفت تبلیغات یعنی رساندن یک پیام در مورد محصول و یا یک خدمت از طریق رسانه های مختلف برای متقاعد کردن مخاطبان بالقوه برای خرید آن محصول و یا خدمت.در بهترین و معتبرترین تبلیغات و تبلیغات اینترنتی معمولاً اهداف متفاوتی دنبال می شود که در زیر به بخشی از آنها اشاره می کنیم:

آگاهی مشتریان در مورد محصولات و یا خدمات جدید
آگاه کردن مشتریان از طرز کار و یا قیمت جدید یک محصول
ایجاد تصویری روشن و قدرتمند از کسب و کار
ترغیب مشتریان به خرید محصول
تشویق مشتری برای اتخاذ تصمیم خرید فوری محصول و یا خدمت

از دیدگاه جایگاه تبلیغات در مقایسه با بازاریابی، می توان تبلیغات را زیر مجموعه بازاریابی و در کنار ابزارهای دیگر آن از جمله روابط عمومی، پیشبرد فروش، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم دانست. تبلیغات بیشتر بر روان مشتری برای ترجیح دادن یک برند خاص تمرکز دارد و بازاریابی بر کل فرآیند اعم از تبلیغات، فروش، توزیع و … احاطه دارد.

اکنون به این می پردازیم که یک تبلیغ موثر چه ویژگی هایی دارد:

خلاق، ابتکاری و به یادماندنی در تبلیغات:

 تصویر و پیام تبلیغ می باید کاملاً خلاقانه و ابتکاری باشد بگونه ای که مخاطب در مورد آن به فکر واداشته شود و هر زمان که محصول شما و یا محصولات مشابهی را می بیند به یاد تبلیغ شما بیافتند.

عنوان جذاب و متفاوت:

عنوان یک تبلیغ می بایست به گونه ای باشد که خواننده وادار به خواندن ادامه آن شود.

متن آگهی:

 متن آگهی را بگونه ای بنویسید که مزیت های محصول و یا خدمت شما را بیان کند. من چندی پیش یک آگهی برای یک موسسه تندخوانی طراحی کردم که متن آن را با این سئوال شروع کردم که “آیا می دانید سرعت مطالعه هر ایرانی 200 کلمه در دقیقه است در حالی که میانگین سرعت مطالعه در جهان 800 کلمه در دقیقه است؟” هر جمله از متن آگهی باید بگونه ای باشد که خواننده رغبت نشان دهد که مطالب بعدی را نیز بخواند. ویژگی بسیار مهم دیگری که در متن آگهی بهتر است رعایت کنید صداقت در متن است. پیامتان نباید باور پذیر نباشد. هرگز فراموش نکنید که آنچه را در پیامتان به مخاطب ارائه می دهید باید در عمل نیز بتوانید آن را به اثبات برسانید. به عبارت دیگر هرگز وعده ای ندهید که نتوانید عمل کنید.

پیشنهاد فروش غیر مستقیم:

 در انتهای آگهی حتماً خواننده را با روشی ترغیب به انجام عملی کنید تا در نهایت منجر به فروش شود. البته هرگز سعی نکنید که سریعاً مشتری را وادار به خرید نمایید. بعنوان مثال ما در موسسه تندخوانی در انتهای آگهی خود خواننده را به یک سمینار رایگان دعوت می کردیم و در آن سمینار در مدت 90 دقیقه توضیحات کاملی در مورد خدمات خود ارائه می کردیم. جالب است بدانید 40% از کسانی که در آن سمینار شرکت می کردند در نهایت در کلاسهای تندخوانی ثبت نام می کردند. اگر در انتهای آگهی فقط شماره تلفن را برای ثبت نام در کلاسها می دادیم بی شک تعداد بسیار کمتری در سمینارها شرکت می کردند.

جدای از همه‌ی این موارد، ظهور انواع رسانه‌های نوین از جمله شبکه‌های اجتماعی و همچنین شکل گیری نگاه استراتژیک به حوزه‌ی بازاریابی و برندسازی، باعث شده است که ارتباط با مشتریان به صورت ساده و یک سویه باقی نمانده و به فرایندی پیچیده و زنده و تعاملی از طریق کانال‌های ارتباطی متعدد تبدیل شود. به همین دلایل است که امروز ما اصطلاح IMC یا Integrated Marketing Communications (ارتباطات یکپارچه بازاریابی) را زیاد می‌خوانیم و می‌شنویم.

به هر حال، در درس تبلیغات، می‌خواهیم ابتدا با خود مفهوم تبلیغات آشنا شویم تا در ادامه بتوانیم به یکپارچه کردن کلیه پیامها و ارتباطات‌های خود با مشتریان، فکر کنیم و برای آن برنامه ریزی انجام دهیم.

امین آشنا
۱۹مرداد

در «ویرجین» کشف کردیم که کارمندان خط مقدم ما با خوش‌برخوردی، صبر و تحمل، کاردانی و فداکاری برای شنیدن سخنان مشتریان نقش مهمی بازی می‌کنند. اما برای اینکه آنها بتوانند کارشان را خوب انجام دهند لازم است که با طراحی خوب، صحنه را برای ارائه تجربه‌ای دلپذیر آماده کنید و فضایی را ایجاد کنید که کارمندان و مشتریان تان از بودن در آنجا لذت ببرند.

 

وقتی محل ارائه خدمات شما خوب طراحی شده باشد به همه می‌گوید که شما به جزئیات توجه می‌کنید و می‌خواهید اوقات معنی دار و لذت‌بخشی را برای مشتریان تان به وجود بیاورید تا با آرامش درباره چیزهایی که شما دنبالش هستید صحبت کنند. در حقیقت ما این اصول را در مراحل اولیه‌ای که فروشگاه‌مان را راه‌اندازی کردیم، آموختیم.
اولین فروشگاه «ویرجین رکورد» ما که در سال 1971در لندن افتتاح شد، در واقع محلی بود که به موزیک گوش دهیم و دوستان جدید را ببینیم. خیلی زود آنجا به ایستگاه شنیدن تبدیل شد. در آنجا صندلی‌های راحتی گذاشته بودیم که مشتریان می‌توانستند روی آنها استراحت کنند و پیش از خریدن نوارها موزیک آنها را بشنوند. من و دوستانم از آن تجربه متوجه شدیم که قراردادن چیزهای جذاب در یک محیط منحصر به فرد که باعث شود تا افراد دور هم جمع شوند و درباره تمایلات مشترکشان با هم بحث کنند چقدر اهمیت دارد. این تمایلات مشترک می‌تواند مواردی مانند موزیک، اپلیکیشن‌های گوشی موبایل، مسافرت و حتی خدمات بانکداری باشند.

 

بله بانکداری. وقتی که جدیدترین کسب‌وکارمان یعنی بانک «ویرجین مانی» را در بریتانیا راه‌اندازی کردیم این سوال برایمان مطرح بود که چگونه انجام امور بانکی را در عین معنی دار بودن برای مشتریان به کاری مفرح تبدیل کنیم. پاسخ تیم ما این بود که با حذف کردن خطوط و پنجره تحویل‌دار، این فرصت را به مشتریان بدهیم که انجام امور بانکداری را با زندگی روزمره‌شان ترکیب کنند: شعب بانک‌های ما شبیه اتاق‌نشیمن طراحی شدند و در آنها مبل‌های راحتی قرار داده شد. به این ترتیب مشتریان می‌توانستند از آن محل برای ملاقات با دوستان شان، همکاران یا نمایندگان ما استفاده کنند.
آنها می‌توانستند لپ‌تاپ‌هایشان را روشن کنند و هرجایی که دوست داشتند کارشان را انجام دهند و از اینترنت رایگان Wi-Fi، پریزبرق یا روزنامه‌هایی که آنجا وجود داشت، استفاده کنند.


هنگامی که محیط کارتان را طراحی می‌کنید این نکته را در نظر داشته باشید که مشتریان با چه مشکلاتی ممکن است روبه‌رو شوند. کلید حل بسیاری از این مشکلات در طراحی فضای کاری است. به عنوان مثال برخی از افرادی که در فرودگاه منتظر پروازشان هستند ترجیح می‌دهند که زمانشان را به شیوه مفیدی سپری کنند.

 

در حالی که برخی دیگر فقط می‌خواهند آرامش داشته باشند. در این حالت ما نیازهای هر دو گروه را هدف می‌گیریم. وقتی که پروازهای «ویرجین آمریکا» به ترمینال شماره 2 فرودگاه بین‌المللی سان فرانسیسکو منتقل شد، برای مسافران تجاری، اینترنت رایگان، پریزهای برق و تعداد زیادی صندلی در نظر گرفتیم تا آنها بتوانند همان کارهایی را که در دفتر کارشان انجام می‌دهند در فرودگاه هم انجام دهند.

 

همچنین برای افرادی که بیشتر تمایل دارند آرامش داشته باشند یک محوطه اتاق یوگا در نظر گرفتیم، همین‌طور سالن استراحتی با امکان انتخاب خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گوناگون همچنین خرید بهترین غذا‌ها و کالاهای بازار سانفرانسیسکو در این بخش امکان‌پذیر است. از مشتریان شنیده‌ایم که ترمینال 2 فرودگاه تجربه‌ای متفاوت با تمام توقفگاه‌های خسته‌کننده دیگر است و بسیاری برای تجربه مجدد آن لحظه شماری می‌کنند.


به یاد داشته باشید که خیلی کم پیش می‌آید هنگام طراحی همه چیز، برای همگان متناسب باشد. از آنجا که ممکن است نوع مشتریان و دریافت‌کنندگان خدمات شما از یک محل به محل دیگر متفاوت باشد، باید انعطاف‌پذیر باشید و همیشه مطمئن شوید که از کارمندان خط مقدم ارتباط با مشتریان ‌ایده‌ها و نظراتشان را درباره طراحی‌های مورد نظر پرسیده‌اید.


ما در سراسر جهان باشگاه سلامتی به نام «ویرجین اکتیو» داریم که مشترکات زیادی با هم دارند، با این وجود مالکان آنها را ترغیب می‌کنیم تا در هر باشگاهی، بر اساس نیازهای مشتریان همان محل، خدمات خود را ارائه کنند و تغییراتی را در باشگاه ایجاد کنند. به عنوان مثال بسیاری از سالن‌های ورزشی ما که در مناطق مسکونی هستند بخشی را برای نگهداری کودکان اختصاص داده‌اند تاوقتی که والدین در حال ورزش هستند، بچه‌ها نیز در آن محل بازی کنند.

 

این کار باعث می‌شود پدر و مادران شاغل در وقت استراحت‌های کوتاهی که پیدا می‌کنند بتوانند به راحتی ورزش کنند و خیالشان از بابت فرزندانشان هم راحت باشد. طراحی چیزی نیست که بتوان درباره آن کم کاری کرد؛ فکر، عمل و عشقی که شما نثار محل کسب‌وکارتان می‌کنید نشانه احترام و توجه‌تان به مشتریان برای ارئه خدمات عالی است. مشتریان خشنود که می‌دانند برایتان ارزشمند هستند

چطور شرکت دومینوز با طراحی جدی جعبه‌های خود و تغییر رویه در بازاریابیش، فروشش را چند برابر کرد؟

چندی پیش Domino’s به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های زنجیره‌ای پیتزای بیرون‌بر در دنیا، طراحی جعبه‌های پیتزا خود را  تغییر داد و در راستای این تغییر، فروش خود را چندین برابر کرد.

کارشناسان تبلیغات در راستای اجرای طراحی جدید برای جعبه‌های پیتزا، ابتدا در مارکت انگلیس و پروسه‌های خرید مردم به تحقیق و آنالیز پرداختند و نتایجی از این تحقیقات دریافتند که در دو جمله کلیدی خلاصه می‌شد.

بدین‌ترتیب با تکیه بر اسمی که این شرکت داشت (دومینو نام یک بازی قدیمی است)، کانسپت طراحی جعبه‌ها از محبوبیت و حس نوستالژیکی که بازی دومینو در ذهن افراد ایجاد می‌کرد، الهام گرفته شد. جعبه‌های پیتزا به شکل مهره‌های بازی دومینو در رنگ‌های آبی و قرمز درآمدند و ماندگاری هر چه بیشتر برند و ثبت آن در ضمیر ناخودآگاه خریداران را هدف قرار دادند.

دو جعبه پیتزا در کنارهم، مستطیلی را شبیه مهره‌های دومینو بوجود می‌آوردند و  افراد را ترغیب می‌کردند تا با جعبه‌های خود مهره‌های دومینو را بسازند. بدین‌ترتیب تمایل خرید تعداد بیشتر یا جفت جعبه‌ها بالا رفت و به دنبال آن فروش افزایش چشمگیری داشت.

در آنالیز این ایده‌ خلاقانه می‌توان گفت؛ متخصصان تبلیغ معتقدند که استفاده از جاذبه نوستالژی روی مصرف کننده بسیار تاثیر گذار است و یک تبلیغ عاطفی به شمار می‌آید. از طرفی انواع مطالعات و تحقیقات بازاریابی انجام شده نشان می‌دهد که استفاده از نوستالژی در تبلیغات، نه تنها توجه را تحریک می‌کند، بلکه سرگرم کننده و قانع کننده نیز هست و علاوه بر ایجاد احساسات مثبت، مصرف‌کننده را وادار به تداعی و ایجاد تصاویر ذهنی از موقعیت‌های سابق و تجارب گذشته می‌کند. پس به این دلیل است که کمپانی‌های متعدد، نوستالژی در تصاویر، طراحی‌ها و شعارها را به عنوان یک تاکتیک تبلیغاتی بسیار موثر و متقاعد کننده می‌دانند و از آن بارها و بارها استفاده می‌کنند تا مصرف کننده را تحت تاثیر قرار ‌دهند و رفتارهای خرید را هدایت ‌کنند.

منبع مقاله : تاثیر نوستالژی در تبلیغات دومینو پیتزا در وب سایت بالای‌خط

امین آشنا