امیر تکنولوژی

مجله تکنولوژی وب
امیر تکنولوژی

مجله تکنولوژی وب

ما به روز ترین مطالب را در زمینه طراحی سایت و ساخت سایت قرار می دهیم :)

پیوندها

چرا باید در مورد تجربه کاربری (UX) بدانیم

دوشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۳:۰۹ ب.ظ

در طراحی سایت ما اولویت را به کاربران و مشتریان اختصاص می دهیم .به خصوص برای موفقیت یک کسب و کار باید مشتری و کاربران راضی باشند.امروزه به جای تاکید بر روی واژه UI بر مفهوم UX تکیه می شود. مفهومی که اگر ازعلاقمندان حوزه‌ی وب باشید، حتما درباره‌ی تجربه‌ی کاربری (User Experience) و مفاهیم مرتبط با آن نظیر کاربردپذیری (Usability) صحبت‌های زیادی را شنیده و مطالب مختلفی را مطالعه نموده‌اید.اهمیت تجربه کاربری (UX) در طراحی سایت تا حدی مورد توجه است که اگر شما هم کسب و کار آنلاینی داشته باشید.. پس در طراحی سایت باید نکاتی را در نظر بگیریم تا اینکه کاربر از بازدید سایت تجربه ی خوشی داشته باشد.

مفهوم User Experience

همان تجربه کاربری به بررسی یک روش منطقی برای یک ارائه عالی و تعامل با مشتریان می پردازد.به عبارتی هدف در تجربه کاربری پاسخ دادن به این پرسش است که : «آیا کاربر در فرآیند بهره مندی از خدمت و یا محصول ارائه شده، تجربه تا حد ممکن لذت بخشی داشته است؟.در طراحی رابط کاربری از یک شاخه به چند شاخه نپرید. یعنی برای خودتون بر اساس موضوع و حجم پروژه اولویت بندی کنید و سپس شروع به طراحی بخش های مختلف طرح بکنید و هر بخش رو نصفه نیمه رها نکنید.طراحی تجربه کاربری بسیار پیچیده تر از چیزی است که شما فکرش را می کنید. تجربه کاربری فراتر از مکان قرار دادن دکمه ها و عناصر موجود بر روی سایت است. ایجاد تجربه کاربری با ارزش به درک صحیح تجربه کاربران وابسته است. باید به خواسته ها و نیاز مشتریان احترام بگذارید.

دو فاکتور مهمی که برای رسیدن به تجربه کاربری بهتر نیاز به چک شدن دارن به این ترتیبن، اون درصد از بازدیدکنندگانی که به سایت شما برمیگردن و اون دست افرادی که درمورد وب سایت شما نظرات تخریب کننده میدن و باعث میشن تعداد زیادی از مشتری های سایت رو از دست بدید. کته ای که هنگام فراهم کردن یک تجربه ی کاربری خوشایند باید مد نظر داشته باشید این است که بدانید کاربران به دنبال یافتن محتوا و منابعی به سایت شما سر می زنند. آنها به دنبال اطلاعاتی هستند که در سایتتان گردآوری کرده اید. پس کاری کنید که راحت تر و سریع تر بتوانند اطلاعات مد نظرشان را با جستجو در سایتتان بیایند.

مثلا توجه کنید کند بودن یک صفحه میتونه دلیل خیلی بزرگی برای بالارفتن نظرات تخریب کننده باشه  و همچنین میتونه تاثیر بسیار زیادی روی تجربه کاربری وبسایت بزاره به این ترتیب باید به دقت مراقب این فاکتور باشید. همچنین بعضی از این موارد را می توان به صورت بررسی و انالیز رفتار ها بدست اورد و برخی را حتی خودتان ممکن است تجربه کنید برای نمونه اخیراً موارد آزار دهنده ای در برخی وب سایت ها مشاهده می شود که کنترل مرور کردن صفحه را از دست کاربر خارج می کنند. مواردی نظیر فایل های ویدیویی که به طور اتوماتیک اجرا می شوند. زمانی که یک وب سایت یا رابط کاربری طراحی می کنید، توجه داشته باشید که کنترل مرور صفحه و جست و جو در سایتتان را به دست کاربر بسپارید و به او آزادی عمل بدهید.

در طراحی سایت فضای موجود در صفحات را به بهترین شکل تقسیم بندی کنید و به صورت بهینه از آن استفاده کنید در طراحی عناصر سایت این نکته را در نظر داشته باشید که بیشتر کاربران امروزی از موبایل برای ورود به اینترنت و سایت ها استفاده می کنند پس از درصدها و پیکسل های مناسب استفاده کنید .

وظیفه طراح تجربه کاربری به توازن رساندن خواسته های یک کسب‌وکار  و تعامل با کاربران و مشتریان آن کسب‌وکار با تکنولوژی و راه حل‌های تکنولوژیکی است. و همیشه باید در نظر گرفت که پروسه طراحی برای صاحبان کسب‌وکار تجارت نیست و برای کاربران آن کسب‌وکار است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی